Myosotis
Hittade denna tvestjärt på promenaden idag. Den hade krupit på snön tills den inte kom längre. Snön kom i natt då det som varmast var +0,6°, sedan blev det allt kallare under dagen. På kvällen när jag hittade den var det kanske -6°; jag plockade upp den, värmde den ett tag i handen och skulle sen släppa den på ett skyddat ställe - det var bara det att den verkade vara död. Många frågor. Var den död? Vad skulle den uppe på snön att göra? Kan den ha frusit ihjäl, men kallt var det väl inte?!

Miro
Oj vilken sann djurvän du är! Själv klarar jag inte av just tvestjärtar, de får mig att rysa....
Gossen Ruda
Tvestjärtar övervintar som vuxna djur i en grävd jordhåla. Huruvida dom klarar minusgrader framgår inte av mina böcker tyvärr. Den vanliga tvestjärten finns upp i Norrland så den tål nog en del. Fast jag undrar vad det här är för art? Tången ser så väldigt stor ut så det är kanske en busktvestjärt. Jag är dock dålig på dessa djur.
Myosotis
Eftersom mina kunskaper är obefintliga och min tvestjärtslitteratur begränsad, kan jag bara gissa. I min bok finns Forficula auricularia (som jag trodde att det var) och Labia minor (som nog är för liten). Finns det fler arter? unsure.gif
Piccante
CITAT (Myosotis @ 11-01-2009, 20:31) *
Eftersom mina kunskaper är obefintliga och min tvestjärtslitteratur begränsad, kan jag bara gissa. I min bok finns Forficula auricularia (som jag trodde att det var) och Labia minor (som nog är för liten). Finns det fler arter? unsure.gif

entomologi.se har en bestämningsnyckel till alla svenska tvestjärtar.
Myosotis
Tack för länken! Den var mycket bra (förutom den flimrande bakgrunden sick.gif ). Tror nog att det var Vanlig tvestjärt. Undrar hur det gick för den (om den nu levde). Jag täckte den med en massa boklöv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon