Full version: HJÄLP!
Anna93
Hjälp! Jag köpte en Sarraceniahybrid för ett tag sedan och har insett att den förmodligen håller på att svälta ihjäl, trumpeterna/bladen är snustorra och drar ihop sig inåt mitten. Tycker att den blev lite bättre efter att jag letat upp småkryp på balkongen och släppt ner i gapet på den. Jag har lagt lite gammal frukt bredvid den och hoppas på att få blomflugor men kan jag göra något för att rädda den nu på en gång? T ex köpa lite fluglarver el. dyl. från en zooaffär? Någon som vet?

Hälsningar Anna
Smed
Att Sarracenior beter sig på det viset beror oftast på tillgång och kvalitet på vattnet. Sarracenior, liksom de flesta andra carnivorer, är kärrväxter och behöver stå på större fat som hela tiden fylls med regnvatten. Destillerat vatten eller RO-vatten (reverse osmosis) fungerar även det utmärkt. Det viktiga är att det inte är kranvatten då det innehåller många av de ämnen och salter din sarracenia avskyr.

Vad gäller matningen så är den på inga sätt nödvändig. Ett väldigt effektivt alternativ (och absolut mer välluktande, välfyllda trumpeter kan lukta vedervärdigt) är att blanda orkide-näring till 25% av den rekommenderade styrkan och hälla det på duschflaska. Sedan duschar man trumpeterna på utsidan lätt en gång i månaden under växtperioden (Vår-sommar-höst). Rötterna mår inte bra av näringen så se till att det bara är "bladen" som duschas.

En annan "felorsak" kan i ditt fall vara att plantan är på väg ned i hibernering, det är alltså dags för vintervilan. Då vissnar trumpeterna ned och växten skjuter upp vinterblad, phylodia, som liknar anlag till trumpeter men som är blad. Ställ då plantan svalt på en plats där dagsljuset är sparsamt. Under vinterperioden behöver man bara se till så att mediet är fuktigt hela tiden, fatet behöver inte vara fyllt alltså. I vår kommer din planta att må bra. Viloperoiden är en förutsättning för att blomming skall ske nästa säsong.

puh, det här gav skrivkramp, hoppas det gav dig svar på din fråga.

Mvh

Smed
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon