En riktig svamp-pannkaka breder ut sig i gräset...Vad kan det vara för sort?

De här svamparna växer under en stor tall. I mossa/gräsmatta. Är de ätliga? Jag har ju massor!
Närbild på den grå svampen.
Är det någon som vet vad de heter?
Madeleine1
20-09-2003, 15:22
Har ingen aning om ifall de går att äta, men känner definitivt igen dem... från min trädgård...

Har aldrig varit med om att ha så mycket svamp i trädgården. Hur får man väck dem på bästa sätt?
Hej Wargen (och Madeleine)!
Det är första gången som jag skriver något på det här forumet, men din svampfråga kan jag inte låta bli.
Den översta "pannkakan" är troligtvis Honungsskivling.
Honungsskivling parasiterar på träd, rötter, stubbar osv. Om du gräver lite där den växer, så finner du troligtvis trädrötter.
Den är skogsbrukets största skadesvamp.
När de är unga och fortfarande har vita skicor, så går de att äta. Men de har inget större matvärde (anser jag).
Om man vill äta dem, så bör de tillagas ordentligt, eftersom vissa personer inte tål den rå.
MEN - ge dig inte på att äta någon av svamparna enbart på min "gissning" på vad de är. Det finns ju svampar som är mycket giftiga.
Den nedre bilden är lite svårare att säga vad det är, bara genom att titta på bilden.
Kanske är det streckmusseron? Den växer gärna tillsammans med tall, är grå och stor, kraftig, med tydligt radiärt streckad eller stimmig hatt.
Streckmusseronen är ätlig och god. Men som sagt, få svampen artbestämd först, om du vill prova på att äta den.
Mvh Ammi (som blev svamptokig, nu när hon inte blev som hon skulle... *fniss* )
honungsskivling gissar jag också på på den översta bilden
när jag va liten åt jag massor av honungs skivling o den va jättegod
men nya rön visar att den tar upp saker som inte är nyttiga för oss så jag har slutat äta den
fast jag får alltid lite lust att göra det igen då jag ser dom
men oftast finns det ju andra svampar man kan ta så man inte får i sej onyttigheter ,,har glömt vad det är den suger upp
Tänkte bara tillägga att de grå svamparna ser blå ut på bilden, något dator-tjafs alltså

de är alltså ljust grå och inget annat. Den stora "pannkakan" har ruttnat och lockar inte längre

Jag är väldigt försiktig med för mig nya svampsorter. Vill helst att någon som vet visar mig i "verkligheten". Vågar inte lita på böckernas bilder och beskrivningarna brukar leda till att man sitter med flera olika alternativ varav ofta något är direkt dödligt....
Det är som sagt svårt att identifiera svampar via bilder, hellst skall man ha närbilder på svampen , både uppifrån, underifrån och isärskuren! Speciellt svårt är det om man skall ge råd om den är ätbar eller ej! SvampGuiden använder sig av en jourtelefon:
http://www.svampguiden.com/svampjouren.asp Man laddar upp bilden(erna) på deras sida och sedan får man ett email som talar om
ifall de kan identifiera svampen från bilden eller ej. Om de kan identifiera den och man vill veta vad det är så kan man ringa jourtelefonen, viket kostar 19,90 kr/minut. Jag vet inte hur många svampidentifieringar de hinner meddela på 1 min! Annars brukar man så här års kunna hitta svamputställningar där man kan ta med sig egna svmpar och få dem identifierade, det är ju säkrare än via bilder.
Tack Kurt för en bra adress! Kände inte till den.
/Ammi.