Marica
[attachment=29255:P8240218.JPG]
Någon som kan hjälpa mig med vad som har hänt med mitt plommonträd? Det är ett Viktoria spalje-plommonträd som är planterat vid garageväggen. Det har växt på något som liknar vårtor på hela stammen och grenarna. Det är små "skal" som går att trycka sönder med fingret och det blir då liksom mjöligt under. Detta dök upp redan sommaren -07 men blev mycket fler sommaren -08. Tror inte att det påverkade frukten för det var ganska många plommon denna sommar. Trädet är ca 5 år gammalt. Jag har ett till Viktoria träd i trädgården som inte har något sånt här problem. Tacksam för hjälp :-)
[attachment=29256:P8240220.JPG]
Piccante
Ser ju ut som någon svamp eller kan det vara någon gallbildning? Svårt att säga när man inte ser riktigt hur ytan ser ut på vårtorna.
KURT
Det finns en svampsjukdom som heter Rödvårtsjuka, men jag vet inte hur stora dessa "vårtor" blir??

Den angriper främst sjuk eller död ved, eller om man försvagat ett träd genom att beskära alltför hårt.
Åsa, mälardalen zon 2
Det där är INTE rödvårtssjuka eller någon svamp, det är SKÖLDLÖSS, och ja de kan faktiskt dyka upp såna även i trädgården. I förra trädgården hade jag ett år sköldlusinvasion på flera växter och de fanns även på mitt Victoriaplommon. Det verkade dock som om de inte klarade vintern för året efter hade jag inga levande sköldlöss, så jag skulle avvakta och se om de verkar ha överlevt ytterligare ett år. +Jag kan tänka mig att även om de överlever kommer de såsmåningom bli färre i takt med att de naturliga fienderna förökar upp sig (förutsatt att man inte tar död på de naturliga fienderna med div ohyremedel).
Bassam
[attachment=29335:sk_ldlus.jpg]
också jag tycker att det är sköldlus, o det är inte så svårt att man bekämpa de, doppa tand|borste i T Sprit o sen borta de.
H: Bassam
Cilla
Bra bild på sköldlöss tycker jag. Man kan störa deras spridning genom att ta på sig handskar och dra med handen över några ställen där de sitter tätt. Men man kan också låta vintern och deras naturliga fiender göra sitt. Har själv inte erfarenhet att sköldlusen på utomhusväxter kunnat skada dem allvarligt, men de kan bli riktigt besvärliga på inomhusväxter så kanske kan det finnas undantag också i utomhusvärlden.

Rödvårdssjukan, svampen, är orange eller röda prickar som ser ut så här

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon