Full version: Kryddor
danielmork
Hej!

Har tänkt mig en liten köksträdgård i sommar. Bla gräslök, oregano, rosmarin mm. Ska köra från frö till växt och undrar nu när man ska så fröna? Kanske lite om hur det går till...Inne eller ute osv. Är en glad nybörjare:)
Nauti
Här hittar du information om de olika kryddväxterna du frågade om med flera. Du kan nog börja förså många av växterna redan nu. Har du extrabelysning så är det absolut inga problem. Jag tänkte börja driva upp kryddväxter till mina balkonglådor snart.
danielmork
Ahh....tackar!! Låter bra. Ska titta in där och läsa:) Har beställt frö igår så då blir det väl att börja så inom kort....
Alexander-VG-zon3
CITAT (danielmork @ 07-01-2009, 23:46) *
Hej!

Har tänkt mig en liten köksträdgård i sommar. Bla gräslök, oregano, rosmarin mm. Ska köra från frö till växt och undrar nu när man ska så fröna? Kanske lite om hur det går till...Inne eller ute osv. Är en glad nybörjare:)

dom 3du räknar upp kan behöva en köldperiod om dom gro dåligt eller inte alls. men dom kan även gro inne. så jag hade sått hälften av fröna ute i krukor nu(skydda från djur) sedan satt hälften inne extra ljus eller vänta till feb-mars i en temp på +25c.

dom som gror ute brukar klara sig ev du skyddar dom om det blir en sen och kall vårnatt. annars är det bara plantera ut dom när dom växt till sig. låt dom inte torka ut för mycket under perioden då dom är små.

dom som gror inne placerar du ut efter frostrisken. placera dom först i väst eller östläge så solen inte bränner dom när dom sedan vant sig vid solen placera dom så soligt och varmt du kan. lika dant där låt dom inte torka ut så småplantorna torkar och dör.

fortsatt skötsel av dom 3är

Gräslök - Plantera i ett soligt läge i inte allt för blöt jord för då kan dom ruttna lätt. tål både näringsrikjord och torrjord. när den är etablerad så tål den torka.

oregano - ska vara i ett soligt och varmt läge i inte alltför blötjord. beroende sort så kan några dö under vintern (oftast ruttna bort eller fryser bort om det är barmark). tål torka som etablerad och växer bättre om det inte är för blötjord.

Rosmarin - ska du ha den på friland åretrunt eller i kruka?

Friland - Plantera den så soligt och varmt du kan(typ nära söderväggen) i väldräneradjord. trivs i sandigjord lite torraejord som innehåller kalk. väl etablerad tål den torka. til vintern så skydda den om det blir kallt eller barmark. när det är typ blir under -10c -15c kan du täcka den med torralöv och plastlock på eller om det kommer snö, annars kan du köpa grönvinterväv och vira om den till vintern.

Kruka - ta ut den när det på våren är ca +5c +10c och ta in vid vårfrost. placera den i ett soligt och varmt läge och efter frostrisken ha den ute dygnet runt snart börjar den blomma och ger tillväxt. vill torka upp innan man vattnar igen så vattna sedan låt du den torka några dagar sedan vattnar du igen. till vintern så tar du in den efter dom första frostnätterna och övervintra din planta inne ljust och kallt 0c +10c håll koll så du inte vattnar ihjäl den eller torka ihjäl den. i feb planterar du om den i blomjord som innehåller extra kalk och leca/grus om det behövs.
Preussen
det finns ett forum för just kryddväxter här på odla. kryddor där kan du säkert oxå finna svar och inspiration.

odla har även en förträfflig sökfunktion. testa vetja.

lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon