Monarda
Behöver dom en kylperiod? Hur djupt ska dom sås? Har förstått att en del clematis behöver flera år på sig för att gro. Hoppas inte dessa tillhör den kategorin. Tack på förhand för goda råd!
Helen i Piteå Zon 5
Så här har jag skrivit i mina såtips:
Jag plockar 'bort' svansarna' på Klematisfröna men det är inget krav.
Frösår i jan. eller direkt jag får fröna, fuktar jordytan, inne ett dygn och ställer svalt +-0,0-+5gr. direkt för att sedan ställa krukan i växthuset i slutet av mars där fröna sedan gror. Skolar om en och en, plantorna får oftast stå kvar i sina krukor första året för utplantering år två. Har även planterat ut första året utan problem.

Fröna kan gro utan kyla men har det inte grott på 3-4v. så ge en kylperiod, jag täcker mina frön tunnt med såjord + lite vermiculit.

Dessa clematisar börjar blomma i regel året därpå, dock med små blommor på korta rankor. Men allt eftersom åren går och rankorna växer till sig så ökar även blommningen.
http://www.odla.nu/forums/uploads/12289114..._3021_49327.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon