Full version: rudbeckia
snobbenkatt
är det nån som vet när jag kan förkultivera mina frö av den mörkt oranga rucbeckian? och vad heter den ?
tacksam för svar
snobbenkatt thanks.gif rose.gif
Rosmarin
Rudbeckiorna heter Echinacea på latin. Echinacea Paradoxa om det är den gula. De brukar sås ytligt, 20° varmt och sådderna ska hållas fuktiga. Gror oftast inom 2 veckor.
Eva 33c
CITAT (Rosmarin @ 08-01-2009, 20:51) *
Rudbeckiorna heter Echinacea på latin. Echinacea Paradoxa om det är den gula. De brukar sås ytligt, 20° varmt och sådderna ska hållas fuktiga. Gror oftast inom 2 veckor.

Nja, echinacea hette rudbeckia förut. Men det finns en hel del rudbeckior, både ettåriga och perenna fortfarande. Och dessa är alla (?) gula i olika nyanser och finns både höga låga och enkla och dubbla. Ett ganska omfattande släkte alltså.
Och vilken art frågeställaren avser är svår att veta. Sommarrudbeckian (Rudbeckia hirta var. pulcherrima) finns nog i flest färgvarianter. Jag brukar så mina i mars inomhus. Den övervintrar ibland och blommar året därpå också, men blir liksom "mindre och mindre" för varje år...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon