malin72
jo jag ska göra en ny rum avdelare...så där tänkte jag mig en pergola med rosor från vardera håll, lummiga fina så det blir som en ingång tummenupp.gif men vilken ros ska jag välja??
Inte röda det finns det redan för mycket av...ljus rosa...vita ja bara det blir lummigt blush.gif
Kajsa
Mina Klätterrosor
Kika runt i mitt album/Klätterrosor, så svarar jag på frågor om storlek och annat rose.gif
malin72
Lykkefund
Nevada
Aicha
Trier
Leverkusen
bravo.gif ojoj vad mycket vackert du har!!!! Dom här fastnade jag för, hur växer dom och när blommar dom mm ja allt viktigt blush.gif
Christina i Taxinge~
Mina förslag är
- Lykkefund
- Hybrida
- Venusta Pendula
- Johanna Röpke
- Valdemar
- Climbing Bonica

Jag har allihop utom Lykkefund och bilder på de flesta har jag i mitt album:

http://www.123minsida.se/Christinas/13198974

Kajsa
Lykkefund kanske jag inte skulle våga men jag vet inte om du har den platsen där för Honungsrosor, den kan bli tokstor 7 m hög och 3 - 5 m bred, enligt LÅG, zon 3 blommar en ggn, lite taggar och doftar gott. Min egen är en putte växer under en björk så jag vet inte om det går ?

Nevada, ja den är fin med jätteblommor, blir ca 3 x 2.5 m, blommar mycket en ggn och får enstaka blommor senare om sommaren blir varm, många har skrivit att den får sjukdomar men mitt ex har klarat sig bra.

Trier, den tror jag blir perfekt, för rosen doftar himmelskt gott och du bor varmare än mig, så den bör inte frysa ner. Myskrosor är så fina och blommar och blommar till sena hösten, då kan man glädjas hela säsongen. Zon 4 ros och blir ca 2 - 3 m hög och ca 2 m bred.

Leverkusen, är lite besviken på rosen då den ska vara en zon 5 ros, den har vuxit dåligt här trots att den står i kanten av grönsakslandet i bra och djup jord. Väntar ännu på det där rycket, annars vacker, svag doft, remonterar, kan bli ca 3,5 och ev lika bred. Måtten här jag har kikat i LÅG bara så du vet.

Aicha, en tuff Pimpinell, zon 6. Doftar starkt och har ett stort huvudflor, remonterar ibland senare med enstaka blommor. Hos mig är den en stor rund buske mer än en klätterros, blir ca 3 x 2.5 m efter några år.

Christina skrev på förslag Bonica Cl. bra ros, den växte fort som en klätterros, den är en pärla, finns i albumet, men lite doft. Etude, New Dawn också fina, blommar också hela sommaren.
Christina i Taxinge~
Av de rosor du funderar på enligt ovan, har följande erfarenheter:

Lykkefund - ingen erfarenhet
Trier - ingen erfarenhet
Nevada - växer dåligt, sjuk jämt, men vackra blommor....
Aïcha - fantastisk ros! Underbara blommor! Men jag ser den inte som klättrare även om den kanske kan formas till det.....
Leverkusen - växer mycket dåligt, blommar därmed sparsamt.

Vill man ha en "rumsavdelare", så tänker jag mig en stor ros som växer fort.
Mina absolut bästa förslag är då Hybrida och Valdemar.
Hybridan blir verkligen jättestor, se mitt album, så har man inte så mycket plats får man klippa.
Valdemar är jättesöt - ett rosa moln i juli! men doftar inte.

En mycket söt ros som växer ganska fort och blommar mycket bra är som jag tidigare skrev 'Johanna Röpke' (finns i mitt album).
Henne har jag bara haft i ca 2 år men är så glad i henne!

Stiffe
Hej Christina
Du hänvisade till ditt album, så jag försökte kolla upp det, men det fanns inget... confused.gif

Kanske beror på servern g.gif , den var sänkt igår. Från kl 17 - 01 kunde jag inte komma in på forumet. thumbdown.gif

/S
Christina i Taxinge~
CITAT (Stiffe @ 11-01-2009, 17:15) *
Hej Christina
Du hänvisade till ditt album, så jag försökte kolla upp det, men det fanns inget... confused.gif

Kanske beror på servern g.gif , den var sänkt igår. Från kl 17 - 01 kunde jag inte komma in på forumet. thumbdown.gif

/S

Men va´tråkigt!!! unsure.gif
Nu kunde jag komma in iaf........och jag har inte märkt några problem med mina album tidigare.
Däremot var det elände att vistas på forumet igår! Jag kom in men kunde bara skriva ibland.....
OBS! Jag har inte mina album här på Odla för jag är för lat (och oteknisk) att lägga in hela alltet i ytterligare ett album.

Hoppas du vill prova igen att titta på mina rosor!

Stiffe
Intresserad, jo då, men var ska jag titta? Inte här på Odla och inte på AOT, så var? (Jag prövade nyss på båda ställena utan framgång: inget album / inga bilder). confused.gif

/S
Ezereht
Klickade du på länken i hennes meddelandetext? Det gjorde jag och kom till hennes egna album med bilder, fina rosor.
Christina i Taxinge~
CITAT (Stiffe @ 11-01-2009, 23:28) *
Intresserad, jo då, men var ska jag titta? Inte här på Odla och inte på AOT, så var? (Jag prövade nyss på båda ställena utan framgång: inget album / inga bilder). confused.gif

/S

Ja......tanken var förstås att använda länken.
Tar den igen MIna album på nätet

Kajsa
Christina, har just vandrat runt i din ljuvliga trädgård, när gjorde du hemsidan ? Var det svårt, man blir sugen gör något själv, kostar det något ?
Christina i Taxinge~
Kajsa, tack för de snälla orden!

Hemsidan började jag med för kanske ett halvår sen...? Jag minns inte.
Det blev inte mycket gjort då, jag kom igång nu under julledigheten! smile.gif
Det är busenkelt att göra hemsida på detta stället - om du går in på min hemsida igen, ser du till höger att du kan klicka för att testa gratis.
Ja, det kostar pengar - ganska dyrt t o m, ca 100,-/månad, men eftersom det är så enkelt att greja där, så får det uppväga!

P.S. sidan är ju långt från klar eftersom det fattas många bilder och texter, men nu har jag "paus" ett tag igen!)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon