Gerillapudel
Jag har fått uteplatser! Den ena i söderläge och den har jag koll på, men den andra är i norr...

Vad ska jag göra med den i norr? Platsen är annars öppen och ljus, på ca 20kvm. Inramad av en gles stackars häck, och marken är täckt av deprimerat gräs och några trötta stenplattor.

Jag tycker man borde kunna göra nåt rätt coolt av även denna till synes gudsförgätna plats, men jag är inte tillräckligt kunnig för att spåna...

Liljekonvaljäng?
Woodland med ormbunk och nåt...?
Gräsprärie?
Barrhav?

Kom gärna med idéer som ni genomfört eller sett i verkligheten, gärna ovanligare!
Rosmarin
Vad är det för växter i den "stackars" häcken? En växt som jag tycker mycket om är kaprifol. Blommar ymnigt även i skuggiga lägen och doftar underbart.

Ormbunkar och andra skogsväxter fungerar i norrläge. Ett snyggt stenparti med olika sorters mossa, ormbunkar och t.ex funkior, skogsanemoner (anemone sylvestris) mfl woodlandblommor kan säkert bli snyggt.

...sett i verkligheten...? Ja i skogen och på naturtomter.

Växter som bergenia, astilbe, julrosor m.fl klarar också att blomma i skuggiga lägen.
Boxer
När på året kommer ni att använda uteplatsen mest?

Det låter jätteläckert med ett liljekonvaljhav i maj, men inte lika snyggt på sommaren.

Ta gärna en bild på platsen och lägg in här.

Vilken slags jord är det?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rosmarin @ 09-01-2009, 09:55) *
Vad är det för växter i den "stackars" häcken? En växt som jag tycker mycket om är kaprifol. Blommar ymnigt även i skuggiga lägen och doftar underbart.

Ormbunkar och andra skogsväxter fungerar i norrläge. Ett snyggt stenparti med olika sorters mossa, ormbunkar och t.ex funkior, skogsanemoner (anemone sylvestris) mfl woodlandblommor kan säkert bli snyggt.

...sett i verkligheten...? Ja i skogen och på naturtomter.

Växter som bergenia, astilbe, julrosor m.fl klarar också att blomma i skuggiga lägen.

håller med jätte bra förslag tummenupp.gif

finns mycket som trivs i skugga och klarar av skugga

Träd/buskar - kornell,rhododendron,azalea,skuggtåliga barrväxter,benved,spirea,hortensia,fläder,Häxal

Klätterväxter-Klätterhortensia,klätterbenved,pipranka

Perenner - omrbunkar,skuggtåliga gräs,hosta,skuggbräcken,vinca,hasselört,trillium,alunrot m.m.
Gerillapudel
Det är måbärshäck, och så tror jag att det är en jersmin i också.
Jag ska försöka fixa bilder.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Gerillapudel @ 09-01-2009, 13:29) *
Det är måbärshäck, och så tror jag att det är en jersmin i också.
Jag ska försöka fixa bilder.

det är nog en Schersmin du har då heter på latin Philadelphus.
skogstroll
jag har en uteplats i norr och skugga men har faktiskt min kryddhörna där och har odlat majskolvar tillomed, fast det är väl inte att rekommendera (växer väl bättre i söder)... i alla fall är det en skön väldoftande plats att sitta på om sommaren i min lilla rottingstol smile.gif På vintern lever småfåglarna om där och äter frön och annat godis
Boxer
Carex ornithopoda 'Variegata' - fin och fräsch
Dicentra formosa 'Alba' - blommar länge
Viola sororia 'Albiflora'

*Ulrica*
Jag skulle utan tvekan ha gjort en mossträdgård i japansk stil med krattat grus!

Inspiration 1 : http://www.mossacres.com/
Inspiration 2 : http://www.phototravels.net/kyoto/zen-gardens-index.html
160kvm stort hus
fantastiskt!

Jättefina mossträdgårdar! Och vilka krattade gångar, jösses!

Själv har jag en liten liten vrå i skugga som jag fixade i ordning i höstas. Och tack vare er fick jag många fina ideér.

TACK!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon