Monchichii
Hej,

Jag undrar om det skulle kunna går bra att blanda; minatyr rosor, hortensia och brudslöja?
Till sommaren tänkte jag planter dessa 3 växterna stor kruka på baksidan. Tror ni att det kommer fungera? eller kommer de att dö om man planterar dem tillsammans? Solen skiner rätt bra, dvs solen vandrar hela morgonen och fram till kvällen på min baksida.

//Monchan
Stiffe
Tja, varför inte? Vad skulle kunna gå snett? Bara krukan är tillräckligt stor så.

Rosor, och förmodligen också brudslöja, har gärna lite lera i jorden (kalkrikt). Hur är det med hortensior, gillar inte de sur jord? Skulle möjligen kunna störa, men tror nog alla överlever i neutral jord (kompromiss).

/S
Monchichii
Ska försöka fixa det till sommaren,
Hur mycket ska jag vattna? rosor behöver mycket vatten, hur är det med de andra blommorna?
Stiffe
Bra fråga. Jag vet inte, men skulle gissa att brudslöja är rätt torktålig, och Hortensia relativt törstig. Du hittar nog en lämplig nivå. Man känner på jorden och kollar på växterna (bladen) om de hänger.

När jag pluggade hade jag en Hibiskus på fönsterbrädan. Den fick lite vatten varje gång bladen började hänga. Den var väldigt tydlig och lättavläst. Den blommade som tokig två år i sträck, sedan tvärdog den. Kan ju förstås också ha berott på att jag aldrig gödselvattnade eller bytte jord på den. whist.gif

Nå, summan av kardemumman är att sådant brukar ge sig. Om, mot förmodan, växterna inte alls kan förlika sig med varandras livsvillkor, så är det ju bara att dela upp i olika krukor och fylla på med något annat.

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon