biodynamisk
09-01-2009, 01:21
Jag har en tråkig buske bredvid min lanendel i rabatten och tänkte byta ut den iår. Frågan är bara till vad? Listan på tänkbara är uppe i 20 nu
Tänkte att ngn här kanske hade lite förslag...
Det är en ganska stor lavendel, minst 1x1m, bakom står ett hagtornsträd tror jag det heter (små rosa blommor o taggar) och det är ingen skugga på platsen.
Alexander-VG-zon3
09-01-2009, 10:47
vilken zon är du i eller vilken del av sverige?
vad är det för jord?
hur bred och hög får den bli?
jag kan ju ge förslag på buskar som trivs i samma jord som Lavendel och i samma läge.
Ginst,Frilandshibiskus,havtorn(blir hög och sprider sig!),kornell(dock inte alla arter!),små växta prunus,,spirea m.f
kan ge fler förslag men det är lite vad jag kommer på nu snabbt.
biodynamisk
09-01-2009, 11:52
Jag bor i zon 3, vad det är för jord har jag ingen aning om men det finns mycket kalk här i området allmänt. Busken får inte vara mycket större än lavendeln, dvs max 1,5m hög och inte så mycket bredare heller. Gärna lika bred nedtill som upptill om du förstår vad jag menar...
Säkert hälften av de som skulle vara fina där som jag tittat på är olika typer av rosor. Tror de skulle trivas i samma jord som lavendeln? Förutsatt att jag väljer en ros som tål de andra förutsättningarna som finns, tex jungfruros "Great Maiden´s Blush" eller Floribuntaros "evening star".
Alexander-VG-zon3
09-01-2009, 12:51
rosor kan bli fint att ha där. tänkte om lavendel trivs så är det kanske också torrt och det gillar ju inte rosor. men om du inte har för torrjord och så köper du rosjord som du blandar ner till den. så klan du ju välja efter storlek och zon. dock finns här andra på forumet som är bättre på sorten än vad jag är så dom får svara dig på det.
En rosbuske är ett bra val men vilken är svårt att säger en gammaldags ros som doftar skulle jag väljar.Sedan är det ja upp till dig vilken färg du vill ha.Du kan kika rund på rosforumet och titta i medlemmarnas album.Maidens Blush är en underbar ros men den blir högre än din lavendel.Rosor och lavendel är ett bra sällskap.Du får gräver en stor grop och lägger i kompost häst/kogödsel eller rosjord och ko på påse.Nyplanterade rosor måste vattnas första säsongen.
biodynamisk
09-01-2009, 13:47
Jag skulle tippa på att det är samma jord i alla mina rabatter förutom att denna är lite torrare för den sluttar så vattnet rinner undan. Jag planterade en gammaldags klätterros i en av rabatterna förra året och den verkar ha tagit sig bra

kan knappt vänta tills den klättrat ända upp till balkongen... Det verkar luta åt en rosenbuske, de är ju så fina! skall bara hitta en som inte blir för hög.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.