|
Hannele
20-09-2003, 17:59
Trodde jag skulle hitta nån info om det fanns torvmossar i Östergötland, men det fanns ingen sådan info. Nån som vet?
Hannele
21-09-2003, 10:41
Kråkeryds Naturreservat Branterna i reservatet stupar ner mot Vättern där raviner och branter är täckta med en mångtusenårig rik stäppängsflora med flera sällsynta växter, t ex den blåa drakblomman, en av två platser i Östergötland. Guldmossa, som likt drakblomman, tros ha invandrat under tundratiden. På klippängarna och i Kråkerydsbranten finns, liksom i betesmarken, en rik kalkgynna flora. http://turism.odeshog.se/natur.shtml Guldmossa, Rhytidium rugosum.
Oo, det var en fin bild på guldmossa! Jag har nyligen skrivit en artikel om just mossor men den har webbis inte haft tid att lägga ut ännu. Så jag är också mossornas vän!
Hannele
21-09-2003, 18:43
Härligt, Silvia! Din artikel ska jag läsa! En av mina favoritböcker: " Moss Gardening" av George Schenk har underbart vackra och inspirerande bilder - också utanför Japan.
mmmm mossor är såå vackra hur är det räknas lavar in bland mossor nu visade jag min okunnighet
Hannele
21-09-2003, 18:52
Ja, lavar får absolut vara med! Unerbar bild, oldwolfie. Ibland har jag undrat, om man kunde skapa schackmönster...?
Hannele
24-09-2003, 08:15
CITAT (Hannele @ 24-09-2003, 09:15) Tack, tack! Bara det inte blev för mossigt???
Adri-Anne
24-09-2003, 08:38
Det var välkommet Silvia. Tack! Blekinges landskapsmossa, Blåmossan, är min favorit, den är så tjock och bullig och fyller bra i krukor och fat. Ser ut som gröna sammetsmössor.
CITAT (Adri-Anne @ 24-09-2003, 09:38) Det var välkommet Silvia. Tack! Blekinges landskapsmossa, Blåmossan, är min favorit, den är så tjock och bullig och fyller bra i krukor och fat. Ser ut som gröna sammetsmössor. Du råkar inte ha en bild att visa oss? Det vore roligt att se olika sorters mossor här, jag är nämligen inte så haj på de olika arterna!! Hanneles Guldmossa såg vi ju redan, nu kanske vi ser Adri-annes Blåmossa? Vad heter den på latinet? Roligt förresten jämförelsen med mossa -> mössa, det rimmar ju!
Adri-Anne
24-09-2003, 12:11
 Blåmossa Leucobryum glaucum. Bilden är tagen ur tidningen... Mossornas vänner. Detta är den enda mossa jag kan, förutom vitmossa, så det så. Så här stor jätte har jag aldrig sett, men bra stora ändå.
Hannele
25-09-2003, 07:20
 Så här ser mossan ut på vårt berg: Blommande berg.
CITAT (Sylvia @ 24-09-2003, 10:02) Det vore roligt att se olika sorters mossor här--- Västergötlands landskapsmossa - Gruskammossa
Hannele
25-09-2003, 07:40
Länk till alla Landskapsmossor fanns överst här. Sveriges landskapsmossor.
 naturen är en underbar trädgårdsmästare
Jag har varit förtjust och tjusad över mossor i många år men inte visste jag att det fanns en förening. Nu ska de få en ny medlem, det är ett som är säkert. Hälsningar till alla mossornas vänner från Ingis
Hej, Hannele - om du är intresserad av ditt gamla hemlands mossor kan du titta in på miljöcentralens elektroniska publikationer. Där finns en i pdf-format som handlar om mossor i Finland, torr och faktaspäckad förstås, men i del I, bilaga 5, finns en lång rad med snygga bilder. Om det intresserar kan du ta en titt på http://www.vyh.fi/palvelut/julkaisu/elektr...sy560/sy560.htmMicke
Hannele
26-09-2003, 07:02
Wow! Tack för en verkligen informativ sajt, Micke! Verkligen gôrfina bilder. Ska läsa mer. Hela 43 sidor lång lista över alla moss-namn...
Hannele
05-12-2003, 08:15
Nytt nummer av Myrinia har kommit! Mossornas Vänners tidskrift: http://www.sbf.c.se/MV/
Bra artikel om mossa Silvia jag älskar mossa har lite i trädgården på stenar osv.i gräsmattan så klart den får var där är grön och mjukt.Mossan i skogen är underbart,nu när det är så fuktigt och mild är det underbart att går i skogen och titta på olika sorters mossor,det finns gott om mossa här i "min" skog.Kan ses i mitt album skogspromenader.   Oj ,jag har inte lagt in de nya bilder.Ska försöker tar ett mosskort i morgon.Renate
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|