Full version: lite bilder?
svennis
Du som har fina bilder.
Kan vi inte ha 'Dagens Bild' En om dagen blir mest spännande
Har du en bra bild Kajsa, börja du!!! yes.gif
Kajsa
Trevligt, det gör vi svennis, häng på alla rosvänner. Vi kan inspirera varandra inför vårens rosköp.

Skrev nyss här i annan tråd om Nevada och det är en favorit

Nevada, är en tuff zon 6 ros med enorma blommor, det sägs att den kan få svartfläck men min har inga större bekymmer med det. Rosen blir ca 3 x 2.5 m doftar lite, skuggtålig.

Rosen har ett huvudflor och remonterar lite varma dagar mot slutet av sommaren och då kan den få lite rosa blommor, är annars vit. I höstas fick jag bara enstaka blommor. Fryser aldrig ner men jag har ju frysmarginal.

Nevada har en systerros dom är identiska bara färgen som skiljer, men jag tycker nog Nevada kan få fler blommor senare av sommaren

Marguerite Hilling, zon 6 en mutant av Nevada 1959.
Den är lika underbar som Nevada och lika tuff. Växer i det kallaste och blåsigaste läget jag har här och det bekommer den inte ett dugg.
svennis
OH Du!!
Det kan ju inte bli bättre. biggrin.gif

Jag har båda blommorna på samma buske, har kommit efter hand.

Zon 6-ros
Thé
Åh, så vacker Nevada är!! Jag har faktiskt varit sugen på den, men har hittills avstått eftersom den kan få svartfläcksjuka. Jag har liksom fått för mig att det lättare drabbar rosor längre söderut i landet...
Monarda
Här kommer en bild på min Minette, en underbar gammal doftrik ros. Den har bara två fel - den sprider sig väldigt lätt och knopparna är väldigt regnkänsliga.

P7170228.JPG

Monarda
CITAT (Thé @ 10-01-2009, 17:02) *
Åh, så vacker Nevada är!! Jag har faktiskt varit sugen på den, men har hittills avstått eftersom den kan få svartfläcksjuka. Jag har liksom fått för mig att det lättare drabbar rosor längre söderut i landet...

Tycker absolut att du ska skaffa en Nevada, den är verkligen överdådig i sin blomning och har hittills varit problemfri. Så här tjusig var den i somras.

P6130207.JPG

svennis
[quote name='Monarda' date='10-01-2009, 17:23' post='957300']
Här kommer en bild på min Minette, en underbar gammal doftrik ros. Den har bara två fel - den sprider sig väldigt lätt och knopparna är väldigt regnkänsliga.

P7170228.JPG

Den tycker jag man ska ha om man har plats. yes.gif

Kan vara en ögondragare om väderleken är rätt.
Kajsa
Monarda, din Nevada är magnifik och även din ros är frisk då, härligt rose.gif

Minette har jag inte men några andra Alba rosor, vacker rosa färg.
Lilla Sibirien
Jag har inte många rosor, men denna rabattros Lions Rose var fin hela sommaren.
Frisk och med ett mörkt grönt bladverk.
[attachment=29419:Lions_Rose_2008__1.jpg]
Kajsa
Ja, Lions Rose är en pärla, jag har köpt till flera ex för den är så fin och zon 5 ros, så den får man behålla.
Ezereht
Lilla Sibirien, vad är det för växt du har runt din Lions Rose ?
Thé
Lilla Sibirien, nu åkte Lion's Rose in på önskelistan!

(har haft svårt för den tidigare pga namnet...)

Men var får man tag i den? Finns inte på rosenposten eller flora linnea... Åhå, men den finns såklart hos min nya favorit, koggens rosor! smile.gif
Lilla Sibirien
CITAT (Ezereht @ 12-01-2009, 03:09) *
Lilla Sibirien, vad är det för växt du har runt din Lions Rose ?

Kanske vi inte skall kalla det för växt mera, men det nävan Max Frey som har vissnat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon