mackaru
09-01-2009, 14:19
Hej
Jag har planerat att försöka odla paprika i växthus nere i Sri Lanka och försöker få information om hur detta ska göras på bästa sätt.Den mark som jag planerat projektet ligger på runt 1000m över havet och klimatet är relativt milt men det kan bli varmt på dagen normalt runt 25.Aldrig under 10-12grader på natten normalt över 15
Tips om konstruktion på växt hus(200-300m2)som passar ett mer tropiskt klimat.
Tacksam om tips om paprika odling också och bra böcker
Alexander-VG-zon3
09-01-2009, 15:57
varför ska du ha ett växthus till en parika? är det inte enklast att plantera den direkt i marken utan växthus?.
RibesRubusVitis
09-01-2009, 16:15
Tropikerna ÄR ett växthus. Odlar du dessutom under glas, kan det bli så varmt att växterna dör...
Åsa, mälardalen zon 2
09-01-2009, 16:47
Japp det låter som perfekta odlingsförhållanden det bör inte vara så mycket varmare till paprika den gillar ju inte temperaturer över +30 speciellt mycket, så i ett växthus i tropikerna lär de inte producera speciellt bra.
Men varför just paprika? Det finns ju många andra grönsaker, både lokala för området och andra, som ger skörd betydligt fortare och som också ger mycket mera skörd. Även i tropikerna har paprika ganska lång utvecklingstid.
Alexander-VG-zon3
09-01-2009, 16:59
CITAT (KURT @ 09-01-2009, 16:57)

Men varför just paprika? Det finns ju många andra grönsaker, både lokala för området och andra, som ger skörd betydligt fortare och som också ger mycket mera skörd. Även i tropikerna har paprika ganska lång utvecklingstid.
men å andra sidan kan den växa där ute åretrunt och bli en stor fövedad buske.
mackaru
09-01-2009, 17:55
CITAT (RibesRubusVitis @ 09-01-2009, 16:15)

Tropikerna ÄR ett växthus. Odlar du dessutom under glas, kan det bli så varmt att växterna dör...
Dom växthusen jag sett där har nätade väggar och typ pvc plast på taket och är främst för att slippa skade djur och inte behöva bespruta så mycket.
CITAT (flaxss @ 09-01-2009, 16:59)

men å andra sidan kan den växa där ute åretrunt och bli en stor fövedad buske.
paprikan är ganska dyr gemfört med andra grönsaker,hade tänkt prova lite annat också,rukola, tex får man också bra betalt för,jorgubbar är dyra men dom jag smakat lokalt är inte alls så goda som dom i sverige
Jordgubbar blir godare norrut pga ljuset, de från norra Sverige är också godare än de från södra Sverige.
Åsa, mälardalen zon 2
09-01-2009, 18:37
Finmaskiga nät som stänger ute stickande och sugande skadeinsekter kan vara effektivt mot virussjukdomar som de ofta sprider från planta till planta + man får inte glömma att man även kan sprida virus med händer och redskap. Nackdelen ifall du har nät borde dock vara att det inte finns några pollinerande insekter. +sånt som tobaksmosaikvirus ska ju kunna finnas kvar på växtplatsen i 20-30år så då kan man behöva sanera ordentligt ifall det är den typen av virus.
Potatissläktet drabbas av ganska många olika virus, har du testat moderna virusresistenta sorter???
mackaru
09-01-2009, 21:09
Det var just det jag tänkte att det skulle funka bättre om om man slapp dessa insekter. jag har tänkt att det här med pollineringen kanske kan lösas med en pollinator.sedan att alla verktyg desinfekteras och och att jag inte anställer folk som använder tobak där jag tror alla mina andra tidigare försök har smittats från.
det här med virus resistenta sorter är jag inne på att prova nu och det är just det jag håller på att försöka hitta ..nått som kan passa.
ska man hålla på att köpa dyra f1 frön eller kan man ta fram det skälv?
jag har betsällt en hel del fakta böcker om plant breeding och nån bok om sjukdomar(Compendium of Pepper Diseases)
jag vill bara samla så mycket kött på bena som mycket sen får jag se vad det blir men kul blir det i alla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
09-01-2009, 21:42
Tyvärr måste du köpa fröerna du kan inte ta fram dem själv. F1 sorter är inte fröäkta så man kan inte ta fröer från såna plantor ifall man vill få fröavkommor med samma egenskaper som mamman.
mackaru
10-01-2009, 18:02
Jag vet att man inte kan ta frön från f1 men det går väl att ta fram egna f1?
Åsa, mälardalen zon 2
11-01-2009, 11:50
Jodå visst kan man ta fram egna F1 men det kräver nog ganska mycket investeringar i utrustning, arbete och tid ifall man vill ha virusresistenta sorter (alla F1 sorter är inte resistenta och alla sorter är inte resistenta mot alla virus).
För att ta fram virusresistenta fröer bör man testa att korsa olika sorter (man måste hålla superkoll på vilka som är mamma och pappa till fröavkomman). Sedan lär man behöva provodla sorterna i några år (man bör nog ha flera plantor av varje sort)och under kontrollerade former utsätta dem för olika virus för att se vilka plantor som har bäst motståndskraft (+man måste ha koll på exakt vilka virus de har motståndeskraft mot ifall man ska sälja sorterna vidare). När man vet vilka plantor som verkar ha bra motståndskraft går man tillbaka till sina anteckningar och kollar vilka som är mamma och pappa och sedan kan man korsa dessa igen för då vet man att en första generations avkomma från dessa har bra motståndskraft mot ex. tobaksmosaikvirus.
mackaru
25-01-2009, 01:16
Tack för tipsen.jag har köpt på mig en massa olika paprika sorter nu som jag ska testa och experimentera lite med.
ska även prova och odla rucola som är dyrt där nere om du har nå bra tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.