Full version: Agricultural sulphur?
evaisa
Hej!

Jag fick rådet att doppa min skadade planta i "agricultiral sulphur" - jordbrukssvavel i direkt översättning. Är detta vettigt och hur får jag tag i detta? Har det nåt svenskt namn?

Eva
ingrids
Hej,
vilken skada är doppningen tänkt att hjälpa mot och vad är det för planta? Svavel som gödningsämne är den enda användning jag känner till, men vet inte om det går att köpa rent.
evaisa
[attachment=29352:forescate_II_003.JPG]

Det är den här, sansevieria trifasciata Forescate - svärmorstunga med gul mitt och gröna kanter. Den har fått nån sorts röta/rost som sitter i botten på bladrosetten och drabbar de nya bladen. De liksom ruttnade bort.

Detta upptäckte jag i november och tog bort de helt dåliga bladen, doppade plantan i ättika - kom inte på nåt bättre - och bytte jord. Sedan lade jag småsten överst för att torka ut plantan.

Nu har plantan fått ett rotskott men jag är orolig för att sjukdomen skall angripa det nya skottet.

Jag fundrar på att helt ta bort de andra två bladen för att undvika att smittan förs över på det nya skottet.
Piccante
Svavel låter väl giftigt att hantera hemma. Om du ska desinficera en växt så doppa den i sprit (T-röd) 70% etanol. Det är tillräckligt för att ta död på det mesta.
Åsa, mälardalen zon 2
Svavel för bekämpning av svampsjukdomar på växter (utomhus, fruktträd, bär, grönsaker) finns i handeln, heter Kumulus DF, är godkänt för KRAV-odling, ett klass 3 medel = vem som helst får använda det.

Inomhusväxter med svampproblem brukar jag använda atamonvatten till, bikarbonatvatten är också effektivt, men bikarbonaten kan lätt fräta på bladen ifall man råkar få lite för stark blandning.
evaisa
Tack Markus o Åsa!

Testade med vanlig sprit i väntan på annat...... (ur en flaska med riktig äckelsprit, kul att kunna ha nån användning av den)

Det kan va kumulus medlet han menade.

Åsa, hur gör du Atamonvatten resp Bikarbonatvatten?

Eva
Åsa, mälardalen zon 2
Atamonvatten ca 1/10 flaska atamon till 1 liter vatten.

Bikarbonatvatten 0,5-3% bikarbonat/bakpulver + vatten + en skvätt såpa (olika växter klarar olika koncentraktioner av bikarbonat så man bör testa och se hurpass stark blandning växten tål ex. gurkans tunna blad klarar inte speciellt stark bikarbonatlösning)

(Utomhus på squash/gurka exempelvis kan man faktiskt även få bra resultat mot ex. svampsjukdomen mjöldagg gemom att spruta med en blandning av vatten och mjölk ifall man börjar så fort man ser minsta symptom eller sprutar i förebyggande syfte)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon