Mu i myllan
[attachment=29351:SL380163.PNG]

Hjälp!
Vad är det jag sått. På etiketten står kiwi. Det är inte köpta frön utan från något jag ätit. Möjligen kan jag ha petat ner några gula kiwifröer i fjol vintras men den här plantan påminner inte alls om min riktiga kiwi som har hår på hela sig. Den här är slätrakad som ett barn. Har vuxit 75 cm på ett år och är grov som en manstumme ungefär. Bilden är tagen i juni 2008.
Kan jag ha misstagit mig vid sådden och petat ner ett helt annat frö?
MariaS
Gissar nog på en tamarillo, även kallad trädtomat. Tamarillon köper man ju i samma fruktdisk som kiwin...
Luktar illa när man tar på bladen i så fall.
Alexander-VG-zon3
visst är det en trädtomat - heter på latin Solanum betaceum (Cyphomandra betacea)

lätt skött växt, som älskar näring och vatten! den vill verkligen ha mycket av det. gillar sol dock ej alltför hög värme inte över +25c. på vinter övervintras den i en temp på +10c +15c. blommar redan andra år efter sådd och kan växa 1m per år.
Maggan H
Jättefin grön växt i vilket fall! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon