Lasse Lucidor
HEJ.

T-hybrider är ju lätta att få rötter på, men blir det någon ordentlig planta av dem på egen rot. Blir det kanske för korta själkar på dom? Skall ha till snittblomsrabatt så de får gärna bli resliga. Enligt Lars-Åkes bok skall de ju växa dåligt på egen rumpa.

Jag har en Nostalgiestickling 2 sommrar gammal, den är är 2dm hög, vanvårdades i somras i en liten kruka hos föräldrarna. Den gav ett par blommor i alla fall så jag tycker att den visat litet potential för att växa till sig. Det svåra är kanske att få dem att överleva första åren när de är klena...
/LASSE
Sussie F-Flower
Ursäkta, kanske en dum fråga... men vad är en T-hybrid?
Kajsa
Tehybrider är en grupp flotta rabattrosor som är kräsna med jorden, god zon mm. Rosorna Ingrid Bergman, Peace, Flora Danica, Super Star mm är Tehybrider, blommans kronblad är spiralvridna, inte dom mest långlivade av rabattrosor.

Lasse vad kul och få rotäkta Nostalgie, nej jag har ingen aning om dom klarar sig sämre på egen rot, beror det inte mycket på vilken zon man bor i ? svennis och Anna är duktiga på det här.
svennis
Dessa Tehybrider är inte framodlade att växa på egen rot.
Det går! Jag har en Ingrid Bergman på egen rot.
Lyssnade på chefen på Kordes.
Växtförädlarna vill nu ha fram rosor som växer på egen rot om jag hörde rätt. yes.gif

Anna har inte skrivit här på länge. Sitter hon hårt i ALT.. blush.gif
Christina i Taxinge~
Jag undrar om ni inte förväxlar Anna med Kerstin z5-6....? Kerstin är fena på rotäkta "finrosor". Hon har dem i krukor har jag för mig.
Man kan nog hitta en del uppgifter om man söker här på forumet.

Rent spontant kan jag inte tro att tehybrider på egen rot växer särskilt bra? För att bli höga & eleganta är de ju okulerade från början. På egen rot borde de väl bli mindre i alla avseenden, eller....?

Lasse Lucidor
Hej, jo jag minns att kerstin Z5-6 hade en rotad snittros från en blosterbukett, en vit som hon ev trodde var Polarstern, men det var många år sedan på Allt omTträdgård så den informationen är väl borta. Den växte på friland tror jag?
Då är det ju inte omöjligt i alla fall, jag skall pröva rota några andra sorter med så får vi se/LASSE
Kajsa
Nej, jag menar vår Anna från Skåne, hon dyker snart upp, hon gillar att rota rosor. Kerstin är borta sedan länge.
Christina i Taxinge~
CITAT (Kajsa @ 10-01-2009, 18:58) *
Nej, jag menar vår Anna från Skåne, hon dyker snart upp, hon gillar att rota rosor. Kerstin är borta sedan länge.

Kajsa - vad menar du med att "Kerstin är borta sedan länge!!?" ohmy.gif

Sorry....jag har inte sett nån "Anna från Skåne" här på forumet, men det är ju ett stort forum!

AnnammA
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 10-01-2009, 22:33) *
Kajsa - vad menar du med att "Kerstin är borta sedan länge!!?" ohmy.gif
Sorry....jag har inte sett nån "Anna från Skåne" här på forumet, men det är ju ett stort forum!

Hon menar kanske mig...Fast jag vet egentligen heller inte hur tehybrider i längden blir som rotäkta...Det här med att göra egna rotäkta är ju ett relativt nytt projekt för mig, som verkligen blommade ut i somras.Elsie på Roskraft vet kanske bättre vilka sorter, som är bra på egen rot. Man kan ju tiita på hennes sortimentlista, och se vad hon har.
Sedan råkade jag på en rossida från Alaska, med mycket rotäkta, och även rosor odlade i vatten(dock inte näckrosor!)Tittar man även på andra utländska rossidor, är det mycket "vintage", dvs äldre rosor som förökas med egna rötter. Ibland står det också i roslitteratur om rosen kan förökas med egna rötter. Rotäkta rosor, kan iallafall ta lite längre tid på sig att etablera sig.
Svennis, du borde väl veta...
Kajsa
Christina, det var längesedan Kerstin skrev på Odla eller på Rosforum AOT, tråkigt hon kunde mycket.
Annars klart jag menade Anna här ovan.
Christina i Taxinge~
CITAT (AnnammA @ 10-01-2009, 23:30) *
Hon menar kanske mig...

Men kära söta....... blush.gif blush.gif blush.gif .....poletten ramlade ner!
Du är ju AnnammA för mig, inte Anna!
Nu vet jag förstås! rolleyes.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon