Full version: Cyklamen
djur7
Nu behöver jag hjälp igen, nämligen jag har flera blommor planterade i en kruka som jag hade till julen där är bl a cyklamen och nu undrar jag hur skall den skötas nu när jag sätter den i egen kruka för det kan jag väl göra?
Boxer
här är en länk till en tråd där skötsel diskuteras.

Hoppas att du hittar svar på dina frågor där - annars får du återkomma. smile.gif
Alexander-VG-zon3
ta och plantera den i ny kruka i blomjord som innehåller extra leca/grus, halva knölen ska vara ovan jord. när det är ca +10c ute tar du ut den(ta in vid vårfrost). placera den soligt/halvskugga och varmt. ha den ute hela våren-sommaren-hösten ge den lite näring. innan frosten kommer så tar du in den och placera ljust och svalt ca +5c +15c.

har man tur och sköter den rätt så blir den större för varje år.
tepa
Hej Flaxss

Min Cyklamen står nu i övervintringsrummet. Den är helvissen, står i samma kruka det köptes i. Har oasis under innerkrukan, i helgen vattnade jag oasisen. Annars har den varit heltorr flera veckor. Jag borde alltså ha planterat om den redan innan jag satte den till vintervila. Vad göra nu ? Låta vara till våren ? Inte vattna oasisen mera ? Tack på förhand.

Hälsn Tepa

Alexander-VG-zon3
har du köpt en cyklamen och haft den ett tag så kan den må bra av att planteras om i jan-feb i nyjord. den är ju ofta full med rötter när man köper den, men det är inget tvunget som man måste

har den vissnat ner så finns det en risk att den ruttnar om du vattnar för mycket, lever knölen?

vattna försiktigt tills nya blad visar sig.

tepa
Hej Flaxss

Vet inte om knölen lever. Dålig på sånt. Hur ser man det ? Men den står iaf inte men halva över jorden. Ser inget av knölen, den var sådär när jag köpte den. Ska jag klippa ner den sen i feb-mars vid omplantering ? Hur mycket ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
du behöver inte klippa ner den. du kan gräva försiktigt i jordne och se om du hotar en knöl. den ska vara fast och inte kännas torr eller mjuk.
tepa
AHAA !!! Ska göra detta, hör av mig. Tack.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon