Sonjabitt
20-09-2003, 18:20
Köpte en låda med purjolöksplantor av en trädgårdsmästare i våras (ganska tidigt ) som jag planterade ut, på min fråga om det gick att plantera så här tidigt fick jag svaret " ingen fara purjolök tål frost". Men gjorde den det för alla mina purjolökarna har blomställningar. Hur skall man veta till ett annat år att inte plantorna varit utastta för frost.
Ingrid på Västkusten
20-09-2003, 18:59
Det har varit en mkt varm och torr sommar - det är dte som är problemet.
Mycket stocklöper - d v s kommer i blom mkt tidigare än vanligt. Sedan finns det ju olika purjolökssorter med, en del skall ätas som färsk en del skall övervintra - kan vara så att Du fått en dålig frösort bara. Det är alltid några som blommar hur man än vänder det. Och det har inge att göra med frost(elelr avsaknad av frost)
Hälsar ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
20-09-2003, 19:04
Jag tror också att det är den varma och torra sommaren som spökar. På jobbet har en massa mangold gått upp i blom och de såddes väldigt sent så där är det inte för tidig sådd som är felet utan troligtvis har det även där varit lite för varmt och torrt. Sorten som blommar är trogna gamla Zilver och den brukar ju inte gå upp i blom så lätt åtminstone har den inte gjort det när jag provat den.
Sonjabitt
21-09-2003, 20:35
Tack för era svar.
Hälsningar Sonjabitt
Mina purjolökar har också varit ovanligt besvärliga på att gå upp i blom i år. Och jag är helt säker på att de haft de rätta förhållandena i plantstadiet eftersom jag själv drog fram dem. Jag tror också att det är värme och torka som spökar.
Kan förresten rekommendera purjolökssorten - St Victor- om man vill ha något vackert i grönsakslandet. Tjusiga blågröna blad.
Hälsar Jennyn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.