Red Top
10-01-2009, 10:41
"10:e Januari är månen som närmast jorden i sin elliptiska bana runt jorden, "bara" 360000km bort. Fullmånen den 10:e blir då extra stor, om du passar på att titta när den hänger lågt över horisonten utsätts du för en optisk illusion som gör att månen ser ännu större ut.
Så titta mellan kl06:30-07:30 eller 15:30-16:30 då månen står lågt på himelen."
Saxat ur Borås astronomisällskaps hemsida.
Här skriver en av våra "trovärdiga" kvällstidningar om fenomenet
Expressen

Amerikas indianer kallar fullmånen i januar för vargmåne
skogstroll
10-01-2009, 10:45
jaså där ser man, låg i morse i sängen och såg månen åka förbi över skogstopparna, stor o gul
Farbror Blå
10-01-2009, 10:46
Jag påverkas minsann inte alls av detta, sånt där är bara vidskepelse, humbug, skrömt!
Jag njuter istället av den vackra solen som lyser här större än vanligt idag, när jag rakar mej ( för tredje gången idag)Ska strax sätta på en kanna te och käka lite råbiff
Chamomille
10-01-2009, 10:49
CITAT (Farbror Blå @ 10-01-2009, 10:46)

Jag påverkas minsann inte alls av detta, sånt där är bara vidskepelse, humbug, skrömt!
Jag njuter istället av den vackra solen som lyser här större än vanligt idag, när jag rakar mej ( för tredje gången idag)Ska strax sätta på en kanna te och käka lite råbiff
Tredje gången? Där ser du.
Eva i Höga
10-01-2009, 11:21
Det är så otroligt vackert med fullmåne, är det dessutom snö så är det fantastiskt. Men jag sover inte!!! Hade vi haft snö här hade jag tagit på mig skidorna inatt och gjort en runda, kanske det hade hjälpt mot sömnlösheten.
Jahapp, det kanske förklarar saken, somnade efter kl 6 i morse! Sov till elva och känner mig så där lagom pigg...
Tack för tipset.
Vi ska åka ut mot kusten och hoppas på fina motiv för kameran.
Tyvärr blev det helmulet

så det blev inte några foton.
Ingen måne här tyvärr molnigt hela dagen.
zaaritha
10-01-2009, 18:48
Förutom att fullmåne är så otroligt vackert, när det finns snö, så är det också vackert när träden är klädda av
rimfrost!
Dessutom; har jag se´n jag var barn- sovit dåligt, när det är fullmåne.
skogstroll
10-01-2009, 19:03
nu är det en riktigt fin måne, lyser in genom takfönstren på kissekatt som ligger och snarkar i sängen... jag skulle kunna titta hur länge som helst på månen - en vacker dag kanske man kan få råd med en bra stjärnkikare
Så j***a typiskt! För första gången på evigheter när det är fullmåne så är det en cementgrå vägg ute! Här har jag riggat kameran ikväll för fotografering och vad händer?!?!
Myosotis
10-01-2009, 20:58
Du kanske får en chans till vid nästa fullmåne. Jag hörde detta redan för en månad sedan och trodde att den var som närmast då. Det var verkligen ljust trots molnen.

Bilderna tagna 12.12.
Ja, visst påverkas jag. Har alltid haft svårt att somna vid fullmåne.
Ungefär som när jag druckit kaffe för sent. I går kväll hade jag
jättesvårt att somna ordentligt. Annars slocknar jag som en klubbad
säl så fort jag släcker lampan. Det är inte lika illa som förut (innan jag
slog i skallen) då kunde jag ligga vaken hela natten. En annan sak som
nog påverkas är menscykeln. Jag, min dotter och mina närmaste väninnor
har alltid det lagom till fullmånen. Så självklart påverkas även vi. torvan
Biggan_
11-01-2009, 01:36
CITAT (Myosotis @ 10-01-2009, 20:58)

Du kanske får en chans till vid nästa fullmåne. Jag hörde detta redan för en månad sedan och trodde att den var som närmast då. Det var verkligen ljust trots molnen.

Bilderna tagna 12.12.
Så fina bilder!
Farbror Blå
11-01-2009, 02:06
CITAT (Chamomille @ 10-01-2009, 10:49)

Tredje gången? Där ser du.
ööh ja bravo att du upptäckte att jag skämtade.. ingen annan som gjorde;)
Eva i Höga
11-01-2009, 14:20
Jodå, det gjorde jag men då hade Chamomille redan kommenterat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.