Siv i Bollnäs
Vi har ett Åkerö äppelträd som fick många äpplen i år. Det kan vara svårt att få dom att mogna riktigt på trädet i zon 5, men de flesta var skapligt mogna, dock inte riktigt ätmogna då jag plockade av dom. Jag lindade in äpplena ett och ett i vitt papper typ barserviett. Jag har haft dom i olika lådor i någorlunda svalt utrymme, men problemet är att äpplena skrumpnar innan man hinner äta upp dom. "Dom ser ut som rynkig gum-hud" sa jag då min dotter ilsket replikerade: "Åja, gubbhud kan minsann också vara rynkig, så det så!"
Hur ska man bära sig åt för att undvika detta? I jordkällaren kan jag ju inte ha dom, där har vi potatis och det sägs ju att äpplen som förvaras tillsammans med potatis smakar jord. Äpplena avger uppenbarligen fukt och torkar därför ut. Kan man lägga plast över eller skulle man ha lindat in dom i både papper och plast?
Nu är det ju försent att åtgärda detta, men för kommande år skulle det vara bra att få tips hur man bäst kan göra!

Sivan g.gif
KURT
Att de skrumpnar beror ju på att de torkat, det beror oftast på att de förvarats vid alltför hög temperatur. Man kan ha dem utomhus i t ex en fregolitlåda, eller papplåda som man isolerar med filtar eller annat. Men det är också viktigt att skydda dem mot gnagare.
Siv i Bollnäs
Tack för svaret!
Jag har funderat lite på det, men har inte vågat, då temperaturen vintertid kan bli tämligen låg här. I julas var det minus 22 grader och lite till och det var runt minus 20 mer än en vecka i sträck. Kanske i växthuset då, där är ganska skyddat i alla fall, trots att det inte värms upp, och håller samma temperatur som ute fast cirka fem grader varmare. Men när solen ligger på så kan ju temperaturen stiga rätt mycket där så då blir det kanske för varmt i stället.
Det där med plast är ingen bra idé då? Då kan de väl ruttna i stället... Jag får försöka leta ut några bra ställen utomhus till nästa år och pröva mig fram. Och göra en väl fodrad låda.
Hälsningar och tack!
Siv smile.gif
Rosmarin
Äpplen bör förvaras kallt men frostfritt. Gärna i grönsakslådor i trä som man kan stapla på varandra om man har väldigt stor skörd. På så sätt blir det luftigt mellan lagerna också.

Äpplena som ska förvaras länge ska vara felfria (t.ex fallfrukt eller andra frukter som har stötskador kommer inte att hålla så länge, börja ruttna och även frukterna runt omkring kommer då att ruttna de också)

De bör läggas ett lager per låda och inte på varandra. Eventuellt invirade i tidnings- eller silkespapper ett och ett.

Detta är ett tips från Frankrike där det finns gott om valnötsträd: Om du kan hitta torra löv från ett valnötsträd så har dessa en konserverande effekt om du strör ut dem ovanpå äpplena i varje låda. Det finns ju inte så gott om valnötsträd i Sverige, men det finns. Så om du har turen att ha ett i din närhet så tigg lite blad.
Jan af Lisö
En annan viktig aspekt är att luftfuktigheten skall vara hög, annars torkar äpplerna ut.

Kolla också i litteraturen hur länge som Åkerö kan förvaras, de är väl höstäpplen och inga vinteräpplen ??
Yekesodlarna har ju speciella lager med hög luftfuktighet, låg temperatur och låg andel syre i luften, men det är inget som man kan åstadkomma hemma....
*Stintan*
Kan berätta att jag fick ett tips en gång och det var att förvara äpplena, jag hade Ribston, i förslutna plastpåsar i jordkällaren. Jag var lite tveksam till metoden med plastpåsar men testade iallafall och äpplena höll sig fina hela vintern och varken potatis eller äpplen tog någon skada. Så sen fick alla vinteräpplen vara i jordkällaren.

Nu kan det ju vara lite olika klimat i olika jordkällare men du kanske kan testa du också.
Siv i Bollnäs
Jag har inte varit inne på Odla på ett tag, men såg i dag att jag fått en del nya svar! Tack, tack!
Åkerö är en vintersort. Med tanke på den kalla utetemperaturen så tror jag inte det är så lyckat att förvara dom utomhus här. Låda + tillräcklig isolering skulle väl ta många gånger större plats än själva äpplena! Stintans förslag om att förvara dom i växthuset ska jag nog pröva i alla fall, trots att vi har potatis där. Potatisen tar ju ingen skada av äpplena; det gör ju däremot äpplena som tar smak av potatisen - jordsmak. Om man lägger äpplena i små plastpåsar ett och ett så hindrar man ju detta. Men: ska man inte vira in äpplena i papper först, Stintan? Alltså äpple-lite papper-sen in i plastpåse? Vår gamla jordkällare är kall på vintern - närmare bara + 2 till + 1 grader på sina ställen, och mycket fuktig (det dryper av stenarna i taket). Det är därför potatisen håller sig så bra där.
Jag får nog testa jordkällaren i alla fall.
Hälsningar Siv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon