gullegrisen
10-01-2009, 15:25
Jag skulle vilja plantera ätbara klätterväxter på min altan men dom ända jag kommer på är vinranka, kiwi och gode henrik (tror denheter så). Dom två förstnämda har jag redan och önskar mig förslag på fler....
Åsa, mälardalen zon 2
10-01-2009, 15:44
Gode Henrik (=Good King Henry = lungrot) är inte klättrande den blir bara runt en 30-40cm hög tuva, det är inte slingerspenat/rankspenat du tänker på???
Det finns en del ettåriga ätliga klätterväxter:
Högväxande blomsterböna
Störböna
Malabarspenat (varmt och gynnsamt läge i hink/kruka (ej i marken)
Djungelgurka (varmt och gynnsamt läge i hink/kruka (ej i marken)
Små prydnadspumpor (alla pumpor har rankande och klättrande växtsätt men stora frukter brukar bli lite för tunga ifall man odlar dem på spaljeer och dyl)
Gurka (en sort som passar att odla utanför växthus)
Melon (bör vara en sort för kyligare klimat + växtstället bör vara ganska varmt och skyddat)
Slingerkrasse (hela växten är ätlig)
Nu vet inte jag riktigt vilken zon du bor i men andra ätliga fleråriga klätterväxter kan vara:
Björnbär
Klätterrosor som bildar fina nypon, alla nypon är ätliga
gullegrisen
10-01-2009, 15:52
Just det det var nog rankspenat jag tänkte på och det var fleråriga klätterväxter jag menade....björnbär och ros har jag också, tänkte på lite annorlunda växter *hmmmm grubblar

men det kanske är så att det inte finns så många perenna ätbara klättrare helt enkelt...
Actinidian, en klättrande minikiwi där hanen även kallas kameleontblad. Mycke dekorativ.
Sen har du Taybär, björnbärshallonet. Ger stor skörd.
Du kan ju alltid fundera på att spaljera fruktträd också. Beroende på var du bor, så är både persika och aprikos lämpliga för spaljering.
Jan Lindgren
15-01-2009, 16:26
Hej!
Glöm inte Schisandra. Det finns massor av sorter av actinidia, vindruvor och björnbär.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.