När jag skulle posta ett brev i dag som det var bråttom med så upptäckte jag att det inte stod angivet om någon tömning på lördagar. Det stod endast måndag-fredag en tid, och söndagar och helgdagar en annan. Eftersom postlådan stod centralt i en Stockholmsförort, tycker jag att det vore märkligt om den faktiskt inte töms på lördagar. Eller har Posten börjat räkna lördagar som "helgdagar"?
Hannele
20-09-2003, 22:37
Spelar väl ingen roll, eftersom vi inte har utdelning på söndagar...
Virgo
21-09-2003, 00:08
stämmer, fredagar o lördagar behöver man inte posta brev. Det räcker på söndag.
Minns ni när posten hade gula och blå brevlådor bredvid varann? De blå var för lokalbrev. En dag såg jag att postpersonalen tömde både den blå och den gula i samma postsäck. Jag frågade den personen varför hon gjorde så. Blanda ihop breven sådär. Svaret var att de ska ju till samma postsorteringsstation, så det kvittar.
Inte undra på att posten är konkursfärdig.
Ina
21-09-2003, 00:17
CITAT (Virgo @ 21-09-2003, 01:08)
Minns ni när posten hade gula och blå brevlådor bredvid varann? De blå var för lokalbrev. En dag såg jag att postpersonalen tömde både den blå och den gula i samma postsäck. Jag frågade den personen varför hon gjorde så. Blanda ihop breven sådär. Svaret var att de ska ju till samma postsorteringsstation, så det kvittar.
Inte undra på att posten är konkursfärdig.
Monika
21-09-2003, 11:48
Hm! trodde nog att de töms på lördag-söndag klart servicen blir sämre o sämre, hämta paket på 2 ställen, betala räkningar på det tredje stället, frimärken i kiosken där ett 5 kr frimärke inte kostar 5 kr längre fy för detta. Vi har desutom 25km till att göra alla dessa ärenden. Suck Monika PS. gillade posten där man kunde handla lite andra bra saker DS
Inger R
21-09-2003, 11:48
Har dom tagit bort dom blåa brevlådorna på fastlandet? Blir i så fall återigen påmind om att vi på Gotland inte är en del av Sverige men den här gångne i positiv bemärkelse! Lägger jag ett brev på den blåa "sistaminuten"lådan före 06.00 på morgonen så når det adressaten här på ön samma dag. Undantag för lördag söndag även här hos oss.
Skatmor
21-09-2003, 12:11
Jag misstänker att Posten kallar lördag för helgdag, för jag har sett i samband med samtalstaxor att det ofta inget nämns just om lördagar, bara 'vardagar' och 'helger'.
Hannele
21-09-2003, 18:10
"Lägger jag ett brev på den blåa "sistaminuten"lådan före 06.00 på morgonen så når det adressaten här på ön samma dag."
I Göteborg kan du också lägga post i 'sistaminuten'lådan före 08.00 på morgonen så når det adressaten i stan samma dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.