Kathy

Edith, 84, tvingas sälja katten Curry på Blocket: Länk till artikeln.

Namninsamling: Länk.
Myosotis
Påskrivet!!
DragonLady
Påskrivet...

Det e f-n skrämmande... men detta bevisar ju återigen hur lite dessa gamla människor betyder för de som står för dessa hemmen.. och de som jobbar där... thumbdown.gif
Boxer
ranting.gif Sånt gör mig VANSINNIG!

påskrivet devil.gif
gullegrisen
CITAT (Boxer @ 11-01-2009, 00:15) *
ranting.gif Sånt gör mig VANSINNIG!

påskrivet devil.gif

Instämmer ranting.gif påskrivet här med!!!!fler djur behövs i vården särskilt på äldreboenden. Det är inte den allergiske anställdes fel utan den som har anställt honom borde ju ha frågat ang. allergier och har valt en lämpligare person på detta vårdhem. De äldre lider ju sällan av svår pälsdjursallergi däremot att skiljas från sin bästa vän...
Chamomille
Jag skrev på nu. Usch vad ledsen jag blir på sånt trams. Avliva personalen istället!
gullegrisen
laugh.gif
CITAT (Chamomille @ 11-01-2009, 00:35) *
Jag skrev på nu. Usch vad ledsen jag blir på sånt trams. Avliva personalen istället!

:lol:elakt skratt giggle.gif
Chamomille
CITAT (gullegrisen @ 11-01-2009, 00:38) *
laugh.gif
:lol:elakt skratt giggle.gif

Ja, nu är jag upprörd!
andersen
Då går jag imot strömmen.Det är ett arbetsmiljöproblem tycker att det är rätt att katten inte får vara på ädreboendet, för vad är allternativet, skall anställda tvingas ifrån arbetsplatsen?
Chamomille
CITAT (andersen @ 11-01-2009, 09:32) *
Då går jag imot strömmen.Det är ett arbetsmiljöproblem tycker att det är rätt att katten inte får vara på ädreboendet, för vad är allternativet, skall anställda tvingas ifrån arbetsplatsen?

Dom behöver inte ens börja arbeta där.
Aqvakul
Påskrivet - katten var där först!
Huggorm
Den anställde lär väll koppla in facket, och sedan är det adjöss med katten sad.gif
Red Top
Påskrivet!!
Som Aqva skrev, katten var där först och det gavs löfte om att Curry skulle få bo där.
Det finns gott om arbetslösa, så låt den enskilde anställde gå och låt Curry stanna.
Håller dock med om att man borde frågat den anställde innan anställningen. Klantig arbetsgivare, men äldreboendet är till för de boende och inte för personalen!

rtfm.gif ranting.gif rtfm.gif
Pia L
Vi har skrivit på båda två här, det är ju en självklarhet att hon ska få behålla sin katt antingen tills hon själv går bort eller katten.
Det är ju bevisat sedan länge att katter och hundar har en positiv effekt för blodtryck och är ett lugnande moment för omgivningen, det finns så mycket arbetslös vårdpersonal som dom kan anställa istället.
Dom kan ju lika gärna förbjuda anställda att ha pälsdjur hemma också då....det vet man ju som kattägare att pälsen följer med en oavsett om det är nytvättade kläder eller inte....stackars människa som ska behöva mista sin katt för att det sitter idioter och bestämmer över andras öde. crying.gif
Christina i Taxinge~
Vi har också självklart skrivit på båda två!

Boxer
Som personlig assistent, anpassas assistenten till brukaren och inte tvärtom. Har jag som arbetssökande husdjur eller röker, kan det vara bra i vissa fall och dåligt i andra.

Även om Edith & Curry bor på äldreboende, så är det nu deras hem, och Ediths behov måste komma i första hand.

Nu får det vara slut på misshandeln av våra äldre! *exploderar snart* ninja.gif

skogstroll
nu har ja skrivit på... man blir trött på alla människor som bara tänker arbetsliv, sparande osv. Hur ofta tänker de på att det kan hända dem själva?
renate
Skrivit på,jag hoppas att Edidt får ha Currykatten kvar,personalen kan bytas ut.Är man allergiskt får man söker ett jobb därefter.Katten var där först det finns väl fler arbetssökande som tål katter.
Rosmarin
Jag har skrivit på! Håller helt med i det Renate skrivit här ovanför. tummenupp.gif
Eva-Helene
Påskrivet - såklart!
Monaxe
Har skrivit på.
Anki på Öland
Jag med!
Anki
Red Top

Här är det på sin plats att hävda vad som står i LAS!
Först in sist ut!! flirting.gif
Biggan_
CITAT (Red Top @ 11-01-2009, 14:40) *

tummenupp.gif
Har också skrivit på!
skogstroll
Hur det än är måst det väl vara viktigast hur livskvaliteten blir när man är gammal och ska ha någonstans att bo. Ett hem är väl bra mycket viktigare än en arbetsplats. Tycker att äldre har det illa nog med mat, brist på sällskap osv, de äldres djur ska väl åtminstone få vara kvar. Det finns allergimedicin men ingen medicin som hjälper mot ensamhet
Huggorm
Case Closed:

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=78-AV_ID=...m=sectionlinks1

CITAT (UNT.se)
Ny vändning om Curry
En äldre dam som inte kunde ha kvar sin katt på äldreboendet Solgården i Östhammar sedan det visat sig att personalen fått pälsdjursallergi har vållat många reaktioner.
Men katten Curry har redan fått ett nytt hem.

Det var sedan sonen Holger Henningsson satt ut en annons på Blocket för att sälja katten som uppmärksamheten började. Annonsen, där katten Curry talade i egen sak och berättade att han inte fick vara kvar på äldreboendet, väckte reaktioner. En namninsamling startade på nätet för att Edith Henningsson, 84 år, skulle få behålla sin katt. Och sedan Aftonbladet skrivit om fallet kom insändare till Östhammars kommun om att det borde vara tillåtet att ha djur på äldreboenden.
Men när UNT når Holger Henningsson visar det sig att allt löst sig till det bästa.
- Jag har hämtat katten och han får ett nytt hem i dag. Och min mamma är jätteglad att bli av med honom. När hon bodde ensam var katten viktig men nu när hon har kommit in på ett äldreboende har hon så mycket annat att göra och orkar inte sköta om honom.

Holger Henningsson är smått förskräckt över uppståndelsen och tycker det är tråkigt att det går ut över personalen på Solgården.
- Jag har stor förståelse för personalen som jag tycker gör ett jättebra jobb. Det enda positiva med allt det här är väl att det har varit lätt att bli av med katten. Jag har haft kö med folk som vill ha honom. Ett äldre par som är nyblivna pensionärer kommer hit om någon timme och hämtar honom och det tror jag blir jättebra.
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 11-01-2009, 15:45) *
Hur det än är måst det väl vara viktigast hur livskvaliteten blir när man är gammal och ska ha någonstans att bo. Ett hem är väl bra mycket viktigare än en arbetsplats. Tycker att äldre har det illa nog med mat, brist på sällskap osv, de äldres djur ska väl åtminstone få vara kvar. Det finns allergimedicin men ingen medicin som hjälper mot ensamhet

tummenupp.gif
kasam

Förvisso är det en arbetsplats, men framförallt är det damens hem. Ja, så det gäller att prioritera efter det och egentligen borde det här ju inte vara något problem just i detta fall, då det handlar om en nyanställn, där man kunde ha angett krav på icke-allergi vad gäller katt.

Besöker ofta ett vårdboende o där har personalen o anhöriga med sig sina hundar ibland - det gillas väldigt av de boende - nema problema! 000.gif

Azola
Skrivit på, så klart!
Floppy
Påskrivet och vidare befordrat till vänner och bekanta...
Huggorm
Fast det hela har ju löst sig redan om ni kollar längre upp i tråden...
Eva-Helene
CITAT (Huggorm @ 12-01-2009, 16:17) *
Fast det hela har ju löst sig redan om ni kollar längre upp i tråden...

Visserligen, men det skadar inte att påminna personalchefer etc. att dom ska använda insidan av huvudet OCH att dom ska anställa rätt folk till de olika arbetsplatserna. Annars börjar dom väl anställa personliga assistenter med astma och allergier till vårdtagare som har djur och som sedan tvingar vårdtagaren att ta bort sina djur!
Rosmarin
CITAT (Eva-Helene @ 12-01-2009, 16:29) *
Visserligen, men det skadar inte att påminna personalchefer etc. att dom ska använda insidan av huvudet OCH att dom ska anställa rätt folk till de olika arbetsplatserna. Annars börjar dom väl anställa personliga assistenter med astma och allergier till vårdtagare som har djur och som sedan tvingar vårdtagaren att ta bort sina djur!

tummenupp.gif
Miro
påskrivet, trots att det är löst...

Lustigt att alla studier om djurs positiva inverkan inte tas i större åtanke i sverige...
Fast det är inte svårt att se problematiken för personalkåren. Tänk om en person som
jobbat där många år en dag utvecklade en allergi? ska hon då förlora jobbet?

Fast å andra sidan känner jag till familjen med flera husdjur där en av medlemmarna är allergisk, och de löser det med lite vilja och uppfinnesrikedom...
Fågelvägen
CITAT (Red Top @ 11-01-2009, 14:40) *

Just det! Visst anställdes katten först?

EDIT: Skrev på, förstås, i hastigt mod. Såg sedan att problemet fått ett lyckligt slut.
Men jag hoppas att uppståndelsen ledde till nyttiga diskussioner på olika håll. Det finns säkert fler ställen där klienternas välbefinnande är svårt att kombinera med personalens behov.
Motti
Det är väl bara att sätta ut i annställningsannonsen att pälsdjursallergiker inte kan söka efter som en del på äldreboendet har djur !Ska inte våra gammla få ha det lite gott innan de dör ?ska vi ta i från dom allt ?Föresten är det vetenskapligt bevisat att äldre människor mår bra av husdjur som tex katter och hundar för de sänker blodtrycket och ökar välbefinandet för dom och det kan vi väl unna dom tycker jag,de är dom som har byggt upp det vi har nu !ska vi inte unna dom lite lycka deras sista tid?Är det bara "jaget "som gäller nu för tiden,usch vad vi blivit egoistiska fear.gif
Motti
Kathy

Fortsättningen: http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=851108,00.html
Miro
Det var ju smart som de hade löst det, dvs att vissa avdelningar var pälsdjursfria...
pimpim
Har också skrivit på. Såg sen att det var löst, men det kanske kan hjälpa andra framöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon