Full version: Dagens rosbild
Kajsa
Vi tar en Austinros, rosor vi alla älskar

Och denna är köpt som en stamros från Flora Linnea, rosen kom i ett långt papprör, en tunn pinne och jag undrade oroligt om det skulle bli något. Rosen hämtade sig snabbt i rosjord och stor kruka och är en av mina piggare stamrosor, blommar tre ggr/sommar.
Bild från första sommaren. The Pilgrim kom från Austin 1991. Frisk.

Bild från slutet av september. The Pilgrim doftar verkligen gott, doftar gärna på denna ros på väg till postlådan, stamrosor har bra dofthöjd, enligt expertisen doftar rosen myrra och körvel, men jag tycker den doftar starkt och fruktigt. Annars lär den bli ca 1.20 och zon 3. Min stamros vinterförvaras i garaget, jag stänker lite vatten på den varje månad, ( stamrosor kan annars torka bort ) Har blivit mycket fyllig efter 3 år.
svennis
Bra du håller igång Kajsa!
Du måste wub.gif dina ROSOR
Vem har mer bilder....
kasam
Skulle snabbkika i ditt album, men oj, så många rosor du har! Fick bli en liten runda i "favoriter 07", tror jag det hette. Jättefina!!! Ja, så jag fortsätter allt att promenera omkring i dina album.... WOW! tummenupp.gif

Pilgrim... väldigt vacker. Skulle ha inhandlat den i somras, men den var slut just då o där (Askarums plantskola på Österlen), Nåväl, kom hem med en gul Dagmar Hastrup (Topaz Jewel) istället wub.gif , en favorit. Får nog ändå bli en pilgrim till våren... yahoo.gif
pilgrim
Det är inte för inte som jag har nick Pilgrim whistling.gif Älskar den rosen och ska äntligen köpa ett par tre stycken nu i vår. Jättevackra bilder!
flinga100
Underbar!

Jag är sugen på att prova en Austinros i år och funderar som bäst på vilken jag ska välja. The Pilgrim är en het kandidat.

Gräver du upp rosorna varje höst för vinterförvaring? confused.gif
Kajsa
Bor du i zon 2 kan du nog välja mellan alla Austinrosorna och dom kommer bli större, frysa ner mindre än här. Nej, jag gräver aldrig upp några rosor för vintern, dom Stamrosor och andra klena krukrosor jag köper får leva sitt liv i krukor och dom förvaras inne i garaget på vintern, där har vi ingen värme på. Stamrosor klarar sig dåligt ute vintertid, möjligtvis i Skåne om det inte blir sträng kyla. För zon 3 - 4 finns många Austinrosor som klarar sig utmärkt. Du kan kika i mitt Album/Austinrosor !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon