|
Lindh87
11-01-2009, 11:31
Hej! Jag undrar lite om vatten, visste inte vart jag skulle skriva någonstans så det fick bli i den här tråden! Hur viktigt är det med ph i vattnet som man vattnar sina växter med? Jag har läst/hört att man ska låta det stå framme ett par dagar innan. Hur mycket skillnad gör det? Jag har även hört att man kan ha lite socker i. Själv så tar jag lite blad och lägger i vatten 2-3 dagar sedan häller jag över till en annan behållare och tillsätter c.a 1tsk socker. Jag är lite nyfiken på hur ni andra gör, och gör jag något jättekonstigt? Växterna verkar ju må bra men, roligt att veta hur andra gör!
Åsa, mälardalen zon 2
11-01-2009, 11:58
Kalk avgår ej i gasform så man ändrar inte pH genom att låta vattnet stå, möjligtvis sjunker det till botten men sedan då man tar tag i kannan åker det ju upp mot ytan igen. Bättre att samla regnvatten eller ta kondensvatten från torktumlaren till kalkskyende växter ifall man har kalkrikt kranvatten.
Socker lär nog inte vara bra i längden till krukväxter det är snittblommor man ger socker med bakteriedödande medel i (de små påsarna man får då man köper snittblommor).
Icke totalförmultnade blad är jag också tveksam till att lägga i vattnet får du någon svampsjukdom är det ju lätt att du för den vidare via bladvattnet till alla dina krukväxter.
Om du ska tillverka egen näring är vanlig färsk urin mångdubbelt bättre. Du bör dock inte blanda starkare än 1 del urin och 9 delar vatten. Vattnar man ofta med gödning bör man ge svaga doser så det kan räcka med någon msk per kanna då.
Nu under den mörka årstiden bör man dock inte ge gödning, växterna kan ändå inte utnyttja den.
Lindh87
11-01-2009, 12:10
Tack så mycket Åsa! Tydligen har jag varit helt ute och cyklat! Nu undrar jag bara hur jag ska införskaffa bra vatten, bor mitt i stan så det känns som mitt regnvatten skulle kunna vara förorenat, desutom vet jag att vi har extra mycket kalk i vattnet där jag bor. Jag har inte heller något balkong/uteplats eller torktumlare. Och kissa i blomkrukorna kan jag ju inte heller göra, känns inte så hygieniskt! Får väl gå och köpa ramlösa till mina växter
Åsa, mälardalen zon 2
11-01-2009, 12:24
Man kan koka vattnet då fälls kalken ut, och man kan sedan sila bort det mesta av kalken i en sil man fyllt med okalkad torv, då fastnar det mesta av kalken i torven.
Färsk urin är steril, annars finns det ekologiska gödningsmedel i handeln ifall man inte vill använda konstgödning ofta är de tillverkade av restprodukter från pappersindustrin.
Lindh87
11-01-2009, 12:27
Är det inte väldigt mycket salt i urin? Min farfar sa något liknade när jag var liten, han sa att det var därför man inte fick kissa på samma ställe 2 gånger i hans trädgård/skog.
Åsa, mälardalen zon 2
11-01-2009, 12:34
Urin är starkt och måste spädas ut annars kan det bränna rötterna. Men det gör alla näring häller man på ren växtgödning från flaska på växterna får man samma resultat. Urin var det man använde förr till sina krukväxter, då fanns det ingen färdig kemikaliesörja på flaska att köpa. Här kan du hitta en artikel om gödning och man har även tittat på urin som gödningOch när man pratar om salthalt i växter så är det inte samma salt som vi slänger på maten utan när man pratar om salthalt i jorden till växter är det ledningstalet man pratar om = hur mycket gödning som finns i jorden.
Lindh87
11-01-2009, 13:13
Efter ha läst den där artikeln och sett jämförelsen med annan växtnäring, så verkar ju urin hur bra som helst. Varför slösa pengar på massa medel?
Men hur luktar det? Kommer det inte stinka urin i hela lägenheten? har väl 10 krukväxter totalt.
Åsa, mälardalen zon 2
11-01-2009, 13:46
Om man sätter näsan nycket nära växten kan man känna en svag urindoft då man precis har vattnat, men annars doftar det ingenting.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-01-2009, 12:24)  Man kan koka vattnet då fälls kalken ut, och man kan sedan sila bort det mesta av kalken i en sil man fyllt med okalkad torv, då fastnar det mesta av kalken i torven. Jag har aldrig någonsin hört talas om att man skulle kunna fälla ur kalket genom att koka. Många tror att man kan destillera vattnet enbart genom att koka det och att man kan få bort flera tillsatsämnen ur vattnet på det sättet. Det enda som försvinner är ju kloret och vattnet samt att bakterierna dör. Så det blir nog snarare en högre koncentration av det som är dåligt för plantorna. Torvfiltrering använder man väl främst för att sänka pH:t och inte för att filtrera bort kalk? Men det är möjligt att en del av kalket försvinner. Annars finns det väl sådana där vattenrenare som man fäster på kranen som skall filtrera bort kalk och andra tillsatser i vattnet. Hur bra de fungerar det vet jag inte.
Tack för fråga: Jag tycker att affärer säljer mycket bra o biligt löss näring, man ska undvika urin i lägenhet som luktar illa o behåller ohyra o bakterie o ibland virus. H;Bassam
Bakterier finns bara i urin om man har urinvägsinfektion, däremot kissar man ut "kemikalier" om man äter medicin. Att gödsla med urin är ju det mest miljövänliga och ekonomiska av alla metoder! Min farmor, som är (har varit) dietist, sjukgymnast och homeopat har en potta i en skyddad vrå av trädgården hela sommarhalvåret  där kissar hon och låter sedan urinen stå öppet tills pottan är full. Därefter spär hon ut "lagom mycket" och vattnar grönsakslandet. Min farmor är 96år!! Om man lagrar urinen i en hink med tättslutande lock, kommer ingen lukt ut och i utspätt tillstånd är koncentrationen så låg att det i princip inte luktar något. Fram för mer kiss till växterna  !! //Heda
Tack för frågan: Som jag sa att finns många näringslösa materialen i affären o de mycket biliga , varför ska vi sätter oss på risken, för att finns inte kroppen helt fri från bakterie o ohyra, men bakterier o ohyra kan skada några kroppar o inte skadar andra. H:Bassam
Alexander-VG-zon3
16-01-2009, 22:04
CITAT (Bassam @ 16-01-2009, 21:49)  Tack för frågan: Som jag sa att finns många näringslösa materialen i affären o de mycket biliga , varför ska vi sätter oss på risken, för att finns inte kroppen helt fri från bakterie o ohyra, men bakterier o ohyra kan skada några kroppar o inte skadar andra. H:Bassam jag pissar då inte ut ohyra. http://sv.wikipedia.org/wiki/Urin
CITAT (Bassam @ 16-01-2009, 21:49)  Tack för frågan: Som jag sa att finns många näringslösa materialen i affären o de mycket biliga , varför ska vi sätter oss på risken, för att finns inte kroppen helt fri från bakterie o ohyra, men bakterier o ohyra kan skada några kroppar o inte skadar andra. H:Bassam Sterilt = INGA bakterier eller ohyra! Urin är GRATISDu måste blanda ihop fekalier och urin. Det är fekalierna som innehåller bakterier, fast det är egentligen bara Intestinala enterokocker och Sulfitreducerande klostroider som kan tas upp av växter. Är inte de bakterierna BUNDNA i jorden utan ligger på ytan och utsätts för sol, då DÖR de med! Det är dessa bakterier som i sällsynta fall kan leda till magsjukdomar som följd, om man äter av växterna förstås. Är det krukväxter, som vi talar om här. Kan jag inte tänka mig i min vildaste fantasi, att någon ens funderar på att lägga fekalier i sina krukor! Men urinen är det inget fel på. Faktum är att den är så nyttig, att du kan överleva i tre månader på att BARA dricka urin!!!! (Vid normalhull) innan kroppen förbränt sina fettreserver. Om det nu FAKTISKT är så att man som människa kan leva på urin, då undrar jag varför växter INTE skulle kunna göra det?!. PS. Jag ÄR auktoricerad och rådgivande inom kommunen, på dimmensionering och provtagningar av avloppsanläggningar, med ALLT vad det innebär! DS
Piccante
16-01-2009, 23:30
Om man är osäker och vill vara på säkra sidan så har jag hört att urin som lagras tre månader "bränner" och är definitivt bakterifri och kan användas i odling. Urin ska ju vara sterilt men har man urinvägsinfektion eller har ätit läkemedel eller hormontillskott så bör det kanske efterbehandlas. Men å andra sidan vem äter pelargoner och flitiga lisa som man har i fönstret? använder man det till prydnadsväxter så är det ingen fara.
Vi gödslar med urin under sommaren både i växthuset och trädgården. Jag ställer en 10liters hink på toan och herrskapet kan pinka direkt in i hinken och jag har en liten burk som jag sedan häller i hinken. När det finns en liter där , fyller jag på med vatten och gödslar på ett nytt område. Det är dessutom ekologiskt , för vi äter nästan bara ekologiskt mat
CITAT (flaxss @ 16-01-2009, 22:04)  Är du riktigt säääker på det  Tänk om man verkligen skulle börja pissa ohyra  å shit, undrar om det gör ont??  får man nog gå på toa med en flugsmällare i högsta hugg!! //Heda
CITAT (Heda @ 03-03-2009, 18:45)  Är du riktigt säääker på det  Tänk om man verkligen skulle börja pissa ohyra  å shit, undrar om det gör ont??  får man nog gå på toa med en flugsmällare i högsta hugg!! //Heda Det skulle allt se ut va!  Jag ser flaxss framför mig, jagandes strålen med flugsmällan i högsta hugg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|