Full version: flera päron ?
Birgitta H
Jag undrar om man måste ha flera päronträd i närheten för att det ska bli frukt ? Jag har inte tänkt på pollineringen förut, men nu slog det mig att det kanske inte räcker med ett träd. Hur är det egentligen, ni är ju så duktiga på detta forum, kan ni ge mig lite fakta. Mvh Birgitta H
Cilla
Ja, jag tror att snart sagt alla päronsorter behöver en annan för att pollineras och ge frukt. Men de behöver inte stå i samma trädgård - man kan ge bort till grannarna också smile.gif.

Ett sätt att lösa päronpollineringen är att låta ett vildsnår växa upp. Sätt några kärnor i marken där det får växa upp. De pollinerar i stort sett alla sorter. Ett annat är att verka för att fler päronträd planteras på allmänningarna eller i grannskapet. Och ett tredje är att själv plantera flera päronträd, eller ett träd och en spaljé eller frukthäck.

Familjeträd där krongrenarna består av olika sorter har jag mycket dåliga erfarenheter av, men det har vi tagit upp så många gånger att jag väntar med att beskriva.
Birgitta H
Hej Cilla Vad menar du med vildsnår wink.gif Birgitta H
Cilla
Jo, sådana som växt upp från kärna. Man kan stoppa kärnor i marken på olika ställen där ett buskage kan få växa upp. Blommorna från vildapel och -päron är bra pollengivare till andra förädlade sorter.

Frukterna blir oftast inget vidare på sådana buskage, men de blir bra för fåglarna, och så blommar buskagen ymnigt.
Birgitta H
Ja som du fårstår Cilla så är jag novis i fruktträdsbranchen, men jag tror jag förstår nu. Men det är väl inte lätt att få till plantor från päronkärnor?? Och hur många år framåt måste man vänta på sånt ? Det låter som evigheter.
Cilla
O nej då, det kan gå fort. Stoppar man ned ett 30-tal kärnor (från svenska päron) brukar det alltid vara några som tar sig väl. När de grott växer de ca 1 meter i höjd i början. Sedan blir det buskage.

I trädvärlden är detta snabbt. Det tar ju ca 20 år innan ett päron- eller äppleträd börjar bli stabilt, se ut som ett riktigt träd och ge hinkvis med frukt... En vildfruktbuske växer upp snabbare.

Sätter man ett köpt päronträd och ett antal kärnor i marken samma år så kommer de i stort sett att börja blomma samtidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon