Full version: blå hibiskus
kattisss
rolleyes.gif
undrar om det finns någon som försökt sej på att så blå hibiskus? jag har frön hemma men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med dom
Christina i Småland
Ja, jag sådde förra året i mitten på mars, inomhus i ca 20 grader. Har tyvärr inte antecknat när de grodde, men jag fick i alla fall upp flera plantor. Vi får väl se om dom överlever. Dom står i uppvärmt växthus 5 -10 grader nu över vintern.
djur7
Var får man tag i sådana frön? vill också ha rolleyes.gif
Christer i Falköping
Vet inte om det går att specifikt få fröer till just blå hibiskus att köpa, men frilandshibiskusen kan man köpa fröer från Impecta om man vill testa. Har man då tur kan man få blåblommande plantor. Tar man frö från en blå hibiskus är det inte säkert att blommorna blir blå, men man har ju chansen att de blir det. Bäst reultat blir det om man, som sagts innan, sår dem varmt. Brukar ta ett år eller två innan de blommar för första gången.
Christer.
kattisss
smiley_small_hug.gif
tackar för svaren, ska sätta dom i jord nu i helgen så får vi se om några små plantor kommer upp.
tack återigen rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon