Jenny1972
Sitter och funderar över vilket växthus jag skall välja. Skånskabyggvaror har ett som heter 0dla 98 och Willab har ett som heter Juliana Sunseeker som är 10 m2. Är det någon som har erfarenhet av något av dessa? För/nackdelar med dem?? Tror att de är ungefär likvärdiga, men jag kan ha fel...

Jag skall ha ett grönt växthus med 3 mm glas... (Om man inte skall köpa ett Linnéväxthus från Skånska byggvaror med 4 mm säkerhetsglas - men det är ju mkt dyrare så det har jag inte råd med tror jag???)

Tacksam för era erfarenheter av dessa två växthus (och om någon vet något om Linnéväxthuset så gärna det också). /Jenny
uno
Hej Jenny!

Någon erfarenhet av nämnda växthus har jag inte men vill att Du
funderar på sidohöjden samt bredden på det växthus Du kommer att köpa.

Ett allt för smalt växthus blir trångt. För låg sidohöjd kommer Du att reta Dig på.
En sidohöjd på 180 cm eller högre är bra.

Beträffande glas så finns det 4 mm glas som inte är säkerhetsglas, satsa på det.

Det är trevligt med glasväxthus. Om jag i dag skulle köpa växthus då hade jag valt sidorna i 4 mm glas och kanalplast i taket.

Tänk även på att köpa ett så stort växthus som möjligt. Man kan ångra sig att man köpte ett för litet men aldrig att man köpte ett för stort.

Lycka till!

Kanske Du undrar vad jag har för växthus.
Ett Helios 384x384 cm från Classicum.
Örtagården
Hejsan!
Jag har oxå stått i valet o kvalet vilket utav dom som jag ska välja. Nu har jag äntligen bestämt mig o beställt det från Willab, Jippi:) Jag tycker annars att dom verkar ganska likvärdiga i kvalitet. Lycka till!
maria.norback
Hej!
Precis de växthus jag valde mellan - men det blev ett tredje alternativ, köpte från hobbyväxthus (hobbyvaxthus.se). Tror inte det är nån enorm skillnad mellan de tre. De skickade med en kul monteringsanvisning, en hel bok i stort sett, där man fick rådet att enbart montera växthuset när man var utvilad och om man visste med sig att man inte var så händig kunde man med fördel be någon som var det om hjälp... Men det gick ganska bra för oss i alla fall!
Nu längtar jag mest efter våren och planerar vad som ska sås i år... Alldeles för mycket antagligen!
evni
Jag har exakt det växthuset Juliana Sunseeker från Willab. Jag är jättenöjd. Först fattade jag absolut ingenting av ritningarna men fick jag sitta och titta ett tag så var det inte så svårt att få ihop. Miljontals med delar. Men som sagt det är kanon. Mitt växthus är också 10 m2 men nu så här i efterhand så skulla jag nog ha tagit ett större. Lycka till Jenny.
Knytt
Jag har Juliana Sunseeker, 12 kvm.
Det står på en hög sockel och glasen är tjockt säkerhetsglas.¨
De rutor jag fått byta i taket har jag bytt till isolerplast.

Vi är jättenöjda med vårt växthus! biggrin.gif
Örtagården
Vi får hem vårat på fre nästa vecka, har ni använt enbart en sockel eller har ni satt nån mur oxå?
Knytt
Vårt står på en hembyggd socken, den är gjort av typ sleepers och ganska hög. Kanthöjde är ståhöjd (gissningsvis 170 cm)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon