biodynamisk
11-01-2009, 15:21
Jag har en terass där det är gassande sol nästan hela dagen utom på morgon/förmiddag och ganska blåsigt. Jag skull vilja ha lite blommor och grönt där i urnor och krukor då den är så tom och trist...
Jag bor i zon 3, vad skulle överleva dessa förhållanden?
Alexander-VG-zon3
11-01-2009, 15:33
ettårigt eller flerårigt?
ska du vara växter som övervintrar ute eller ska det vara växter som du tar in och övervintrar svalt?
biodynamisk
11-01-2009, 16:53
Helst fleråriga. Jag har ett "halvisolerat" glashus som jag kan ha dem i på vintern + att jag brukar alltid ha elementen av hela vintern i ett par rum (har ganska många) så övervintringen skall nog gå och fixa vilken växt det än är

Det är mest den gassande solen och blåsten som gör att jag inte vet vad jag skall ha där...
Alexander-VG-zon3
11-01-2009, 17:29
Växter som övervintras i en temp på +5c +10c och ljust och tas ut när frosten är förbi och tas in innan första frost kommer(eller skyddas,eller tas in på natten och ut vid plusgrader)
Buskar/träd - Oliv,Lagerblad,Rosmarin,Dvärgpalm,Fikon,Paradisträd,kaktusar och suckulenter,Yucca(alla arter)
Klätterväxter - Bägarranka
Växter som kan vara kvar ute, när vintern kommer så placera alla växterna intill väggen och ev täck krukorna eller hela växten under värsta kylperioderna. eller så om du kan gräv ner dom tillfället under vintern.
Buskar/träd - Havtorn,Ginst,Klätterbenved,Cornell,Spirea,Vresros,Fläder
Klätterväxter - Kaprifol
Perenner - alla perenner som tål sol och är låga kan du ha och som tål vind!, exempel - Trifft,Sedum,Taklök,Klockor(Campanula),Flox,Artemisia(alla arter),Blåsvingel,Timjan(alla arter),alla kryddor m.f
biodynamisk
11-01-2009, 20:26
Tack vilka bra tips som jag inte tänkt på alls! Tror nog det blir lite suckulenter, rosmarin och yuka. Sen bygger jag en spalje med grenarna jag sparade från träden jag kapade förra året till ngn klätterväxt. Gud jag fick en hel vision om hur det sakll se ut när jag läste ditt svar, som ett "hallalulja-moment".
Tack så mycket!