Monarda
Tog ni något nytt i år eller höll ni er till gamla beprövade? För min del blev det mest gamla bekanta dock tänkte jag prova silversalvia i år och en nyhet som jag testade förra året och som jag verkligen måste ha igen är trumpetblomman Chocolate Royale. Den var helt underbar. 000.gif Ett par nya tomatsorter blev det också.

P7150281d.jpg

Kajsa i Arvika
Uj den var vacker! wub.gif Har suttit och kikat på fröer idag, letat efter (och funnit) vit rallarros (Epilobium), Sen blir det nog lite digitalis, ett par Potentilla, Heuchera, lite blandade salvior och Ligularia'n "Desdemona".. Finns ju hur mycket fint som helst... laugh.gif
Christer i Falköping
Sista beställningen för denna vintern är gjord. Nästan bara nya saker. Från Konnässörsklubben minns jag just nu inte vad det var jag beställde laugh.gif men något barrträdsfrö har jag för mig och en del trilliumfröer. Från Impecta blev det några arter av riddarsporra och buskvallmofröer. Buskvallmon har jag aldrig lyckats få frön att gro, jag har ju till och med eldat på krukan för att få resultat laugh.gif men icke. Från Gardens North blev det nästan bara olika buskar och trädfrön jag köpte.
Så av alla fröerna är det bara buskvallmon och riddarsporrarna jag köpt innan.
Christer.
ingrid fuxwall
Själv har jag mer frön än vad man kan behöva under sin livstid men självfallet kommer jag att köpa en massa olika sorter, men inte än.

Ska gå igenom förra årets tomma fröpåsar och se vilkens sorts persilja jag köpe då - den grodde så bra att jag testar i år igen - det får bli årets första påse

ingrid
Monarda
Då blir jag lite nyfiken vilken persilja du hade, själv kör jag med Grüne Perle som också är väldigt tacksam.
Monarda
CITAT (Christer i Falköping @ 11-01-2009, 20:40) *
Buskvallmon har jag aldrig lyckats få frön att gro, jag har ju till och med eldat på krukan för att få resultat laugh.gif men icke.
Christer.

Buskvallmo har jag också provat tidigare men därav blev noll och intet och att man skulle elda på krukan missade jag definitivt när jag läste såanvisningarna. rotfl.gif
Österläge
Jag har beställt från Runåberg, blev asiatiska bladgrönsaker o 4 olika chilis - bara nyheter. Ska nog beställa blomfröer från Odla oxå, har inte helt bestämt än vad jag ska ha... Det finns ju så mycket fint!

Persilja har jag inte lyckats med, är oxå nyfiken på vilka sorter som gror bra!!
Thé
Jag har just beställt riddarsporrar från odla (blåa och vita), solrosor (vanilla ice) och vit fingerborgsblomma. Från Impecta har jag beställt blomman för dagen, slingerkrasse, rosenmalva, honungsfacelia, jungfrun i det gröna och två sorters vaxbönor. Allt detta är nytt för mig.

Jag sådde förra våren också och det gick inte så jättebra, jag bestämde mig för att inte så mer. Men jag kan helt enkelt inte motstå fröpåsar, nu har jag samlat på mig en massa igen som ska sås. Och jag har redan sått i två krukor och ställt ut (violer).

I somras sådde jag pyramidklocka, men det blev nog inget, så jag ska försöka igen (800 frön i påsen).
Pius
Det är verkligen något magiskt med fröpåsar, de väver drömmar. flirting.gif Sen är det inte lika kul att påta ner dem och vattna och ta hand om det som dyker i krukorna tycker jag.

Än så länge är det penséefrön och pelargonfrön jag beställt och fått hem och tom påtat ner.

Sen brukar jag beställa allteftersom. Här på odla.nu dyker det ju ständigt upp nya erbjudanden som jag har jättesvårt att låta bli. rolleyes.gif

Silversalvia satte jag i fjol och det kom minsann upp stora ludna blad som nu är planterade i en rabatt och verkar klara vintern bra.

Pius

160kvm stort hus
Hmm, själv sitter jag och prickar i i impectakatalogen. Få se sen vad det hamnar på och om det är hanterbart.. whist.gif

Sen vart jag inne en sväng på odlas sida och vips så var jag 500kr fattigare och en himla massa frön rikare.

Tog mest favoriter i repris, luktärtorna, blomman för dagen och lite smått å gott.

Nu kliar det verkligen i fingrarna....
Thé
Visst kliar det i fingrarna, men jag får nog hålla mig till mars. Har ingen extra belysning.
danielmork
Jag har beställt frön från Impecta yahoo.gif Mest kryddor denna gång... Men blir mer senare:)
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag väntar med beställningen, jag brukar shoppa hos Runåbergs och de har inte kommit ut med 2009års fröer ännu.
WingDing
JaJaMen

Iofs bara 9-10 sorters Tomat & 14-15 sorter av Chilipeppar.

Chili länk

Mvh Fredrik
renate
Har inte beställt något än.Tittat lite i Konnässörsklubbens katalog,några blir det därifrån.Jag starta inte sådden så här tidigt,platsen för frösådder är upptagen av pelargoner för tillfället.Före februari sår jag inget,jag måste går igenom mina egna fröer innan jag köper nytt.Mitt såintresse har svalnat lite så jag ta det lugngt.
Österläge
Igår fick jag fröerna från Runåbergs! yahoo.gif Fast betalningsdatumet var satt till i fredags, lite märkligt... Nåja, de skickar ju inte fogden på mig om de får det några dagar försent! wink.gif
HelenJ
Jag skulle inte, det hade jag bestämt sen länge. Det lilla jag har brukat så har sällan överlevt så länge att det hunnit bli utplanterat ens. blush.gif
Men efter att ha läst om alla på odla och alla på Trädgårdsblogg.se som är helt frögalna har jag också åkt dit! I år har jag gott om plats eftersom barnen flyttat ut, vi har snart en kurs om ekologisk odling i skolan så jag får väl en del tips där, och att vi just nu läser om växthus och särskilt lysrör och lampor gjorde kanske sitt till...

Så nu ligger det en stor beställning hos Impecta, en mindre hos odla, och jag har börjat ragga lysrörsarmaturer. Här ska det sås!

Mest har jag köpt buskar och perenner. Några enstaka sommarblommor har fått följa med, men jag tycker egentligen inte de är värda besväret (eller priset). Ska bli spännande att se hur det går rolleyes.gif
Motti
Har beställt i kväll !fick nyhetsbrev från odla .nu där man kunde beställa så jag har skickat efter bla Isländsk vallmo tycker dom hade helt underbara blommor och färger,dessutom beställde jag tv sorters Aqveliea(rätt stavat ? )och några andra som jag inte kom i håg namnet på whistling.gif Man vad spännande det ska bli att så dom och se när de utveckla´s i blom,har ju helt ny trädgård så jag kan knappt styra mig rolleyes.gif Har också skickat efter en frökatalog som fanns här på odla.nu ! Impecta till höger här .Skulle vilja skicka efter lite grönsaksfrön också och helst lite ovanliga,det lär bli mycket blommsterbönor här i sommar i vilket fall!älskar dom ! yahoo.gif
Mvh Motti
MB1965
... nej tyvärr, funderar på hur mycket ljus som behövs för att det skall växa här i göteborg - bredvid stort västerfönster. Planerar äärter och grönsaker.
Eva i Höga
Jag har inte beställt ett enda frö och SKA inte... Har jättemycket frön som jag fått från odlavänner och mer blir det, jag måste hålla mig från beställning, det är helt säkert. Måste ha plats för sådderna som blir av befintliga frön! Men visst är det härligt att titta i frökatalogerna och spana in vad som är nytt för året, men det kan ju bli nytt för mig nästa år istället.
Pius
Och jag har gjort ännu en beställning, vart jag nu ska ha dem.

Sen gjorde jag en inventering över alla gamla fröpåsar som låg i en låda. 53 stycken blev det, många av dem hade gammalt datum. Gubben min tyckte jag skulle kasta dem, men jag kastar i så fall ut dem i nån rabatt, kanske några av dem ännu kan gro.

Resten ska jag nog försöka så i vår så jag blir av med dem, de blir ju liggande annars har jag märkt.

Pius biggrin.gif

joulanta
Många beställningar blir det. Har just fått min andra sändning från rara växter. Jag blir så förtjust i alla vackra bilder när jag sitter och surfar runt på alla frösidor. Impecta fick en order igår och efter tips från forumet blev det en order till ett företag i estland. Man får komma ihåg att det bara är den 14 januari så inte alla fröna åker ner i jorden redan angel_not.gif

joulanta
godanro
Jag har skaffat massor av frön. Kanske jag är för överambitiös.
Beror nog på att jag skaffade kolonilott i fjol.
Har även satt ner "några" frön i små växthus.
Kanske dom har blommat över innan dom kommer i backen?!
Väntar på våren. rose.gif
skogstroll
jag har beställt lite från Impecta och Örtagården. Inte så mycket som förra året smile.gif förra året var jag förlorad i både tomater och chili och det var väl inte så lyckat. I år kör jag chili och lite sporadiska grönsaker. Petar ner lite sommarblommefrön och ska grovfixa lite
Magdis
Jag fick bråttom att göra en fröbeställning härom veckan och när jag började gräva runt bland sålådor och krukor så hittade jag en bunt oöppnade fröer som jag inte minns att jag beställt. Det ringer inte ens nån liten klocka när jag ser vilka sorter det är. Tydligen har jag såååå dåligt minne, lite läskigt. crazy.gif
LenaS
Har börjat beställa fröer. Snart dags att börja förkultivera chili! yahoo.gif
Inspirerad av Solens mat har jag handlat hos http://www.gourmetgarage.se/ som har massor med spännande sorter från Italien och goda tomater som jag läste om i nya Allt om Trädgård. De har spännande chilisorter också och en jättefin katalog!

Har också beställt katalog från Örtagårdens plantskola! Köpte ullbladig oregano (planta) hos dem för 15 år sen och ska försöka få tag på den igen + lite heta chilisorter! coolgleam.gif

Impecta katalog också beställd!
Monarda
CITAT (Pius @ 14-01-2009, 09:15) *
Och jag har gjort ännu en beställning, vart jag nu ska ha dem.

Sen gjorde jag en inventering över alla gamla fröpåsar som låg i en låda. 53 stycken blev det, många av dem hade gammalt datum. Gubben min tyckte jag skulle kasta dem, men jag kastar i så fall ut dem i nån rabatt, kanske några av dem ännu kan gro.

Resten ska jag nog försöka så i vår så jag blir av med dem, de blir ju liggande annars har jag märkt.

Pius biggrin.gif

När det gäller gammalt datum på fröpåsar så har jag upptäckt att i vissa fall är det inte så mycket att lita på.
Förra våren sådde jag blomstertobak som var utgången för fyra år sedan och den grodde helt utan problem.
Det kanske inte går lika bra med allt men är nog värt ett försök.
Åsa, mälardalen zon 2
Bäst föredatum på fröpåsar säger inte så mycket man verkar sätta ett datum oavsett vilka fröer det är i påsen. Många grönsaksfröer har en hållbahet på runt 5år åtminstone men enligt fröpåsen kanske det var 1-2år och samma hållbarhet kan fröfirman ha satt på fröer som möjligtvis har några månaders hållbarhet efter skörd så det är nog mest för att butikerna ska se till så de inte säljer jättegamla fröer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon