Full version: Pachira aquatica
Lethania
Jag vet inte vad det är som är fel. I sommras stod den ute på den inglasade balkongen, fick strålande solsken hela dagarna och mådde jätte toppen.
Vintern är här, flyttade in den i vardagsrummet, fortfarande mot samma fönster så ljuset är så mycket det kan bli såhär på vintern. Men den hänger och ser tråkig ut, och blad torkar och trillar av.

Vad är det som är fel?
Bassam

Tack för frågan .

bladen blir torkat o trilla på grund två orsaker:
1- Om de fick mera vatten.
2- Om de står i direkt sol.

H:Bassam
Sussie F-Flower
CITAT (Lethania @ 11-01-2009, 21:16) *
Jag vet inte vad det är som är fel. I sommras stod den ute på den inglasade balkongen, fick strålande solsken hela dagarna och mådde jätte toppen.
Vintern är här, flyttade in den i vardagsrummet, fortfarande mot samma fönster så ljuset är så mycket det kan bli såhär på vintern. Men den hänger och ser tråkig ut, och blad torkar och trillar av.

Vad är det som är fel?

Jag vet inte exakt vad som är fel med din. Antar att du kollat noga så att det inte är några kryp på den. (?)
Jag har två stycken själv som har betett sig likadant... Ja, inte att dom hänger kanske, men att bladen har blivit gulbruna och torra och trillat av... det började i topparna på bladen.
Precis så var det med mina.

I slutet på november började jag att duscha dom ganska regelbundet. Varannan vecka in i duschen. Däremellan får de vatten i krukan.

Jag misstänker att luften vi har inomhus på vintern är bra mycket "torrare" än luften vi har utomhus på sommaren. Din Pachira behöver nog ha lite mera fukt på bladen gissar jag.

Mina har blivit så gröna och fina igen. Dom har just inte vuxit på höjden men dom har fått många nya gröna blad som sitter kvar och det kommer nya hela tiden.

Du får testa och se om det hjälper...
tepa
Hej

Pachiran på jobbet kom i början på sommarn. Den har också tappat alla bladen i toppen. Den hade inga skott där nere, de har kommit nu under sensommarn och hösten. Jag skulle vilja ta ett skott, hur gör man ? Ska man ta ett sånt med två kvistar med blad på eller räcker det med en kvist ? Kommer det rötter då, om man sätter i vatten ? Trädgårdsmästarn ställde den bredvid ytterdörren, den får väl inte kallt ? Det är ett tak utanför, så den får ingen sol, bara ljus, och det har ju varit sämre med det nu i vinter. Skulle ju tro att trädgårdsmästarn visste vad hon gjorde. Den har självvattnande kruka. Kommer det månne att komma nya blad upptill också ? Det är inga kryp på den. Ingen har heller duschat den, men om den mår bra av det, så tänker jag köpa en duschflaska till jobbet.

Hälsn Tepa
solvita
Strandkastanj trivs bäst på en ljus plats, men kan även stå i halvskugga. Måttlig vattning eftersom den föredrar att torka ut mellan vattningarna. Ingen gödning det första året. Om växten blir för stor är det bara att beskära den.

Vattning:Måttlig på sommaren. Ska hållas torr på vintern

Gödning: Ofta på sommaren, ingen på vintern.

Placering: Ljus plats, men tål även halvskugga. Rumstemperatur.

Jag undrar å, hur det är riktigt om den kastar blad under vinter? Skal man vatna den eller inte?
Lethania
CITAT (solvita @ 05-02-2009, 13:00) *
Jag undrar å, hur det är riktigt om den kastar blad under vinter? Skal man vatna den eller inte?

Den slutade kasta blad när jag duschade den oftare. Försöker duscha den varje dag. Men några gånger i veckan räcker.
EvaLW
CITAT (Lethania @ 11-01-2009, 22:16) *

Vad är det som är fel?

Har själv en pachira som tappade blad, fick rådet att sätta den i en självvattnande kruka. Växer snart ur huset.
tepa
Hej

Jag lyckades inte rädda Pachiran. Den tappade allt ! Men nu har vi köpt en Dracaena istället.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon