Full version: Nephentes sanguinea
Nauti
Jag har en Nephentes sanguinea som inte verkar må så bra. Problemet är att alla blad från botten och upp gulnar, vissa får även någon form av rostbruna fläckar. De missfärgade fläckarna kan vara tripsangrepp eller eventuellt svamp som jag har läst att de kan drabbas av.

Men det är främst de gula bladen jag oroar mig för. Vanligtvis skulle jag ju anta att det var brist på någon makronäring eftersom det börjar nerifrån och går uppåt. Men de skall ju inte vara så krävande av sig när det gäller näring? Jag brukar bladmata dem med en lågdos näring, med hög kvävehalt. Sedan har några stackars flugor lyckats ta sig in i terrariet och fått sätta livet till i kannorna. Så jag tycker inte att det borde vara kvävebrist som orsakar problemet.

Den står i ett terrarium där temperaturen ligger kring 27-30˚C när lampan är tänd vilket den är ungefär tolv timmar per dag. Temperaturen nattetid när lampan är släckt vet jag inte men jag misstänker att det kan bli ganska kallt eftersom lägenheten är kall och terrariet står på golvet.

Men eftersom sanguinea vanligtvis växer på höglandet eller vad man säger, så borde ju inte temperaturskillnaden vara problemet? Lampan är en 105W lågenergilampa och den står så att den inte får särskilt mycket direktljus på sig samtidigt som den får ljus så att det räcker.

Här är en bild på plantan:

På bilden syns det till vänster och på den nya tillväxten att den varit tripsangripen, men jag tror att de har försvunnit nu. Till höger ser man en sådan där rostbrun fläck, som kanske är svamp?

På alla de lägre bladparen ser man hur den gröna färgen är påväg att försvinna. Det var ett tag sedan bilden togs och den ser ut att må sämre nu. Är det någon som vet vad felet kan vara och vad man kan göra åt det?

Tillväxten är som den var innan och den verkar inte stannat av, så jag tror inte att den dör när som helst. Jag kanske oroar mig i onödan men jag skulle gärna vilja veta om någonting är fel och hur man gör någonting åt det om det går.
Bassam
Tack för fråga:
Jag tycker att säga när blir helt växter gul finns två orsaker:
1 – om man vattnar mycket o vatten stanna i kruka.
2 – fattas FE näring, o det händer o man har kalk jord som kalk jord vända FE som växter kan såg till andra ämna som växter kan inte såg.

Vad kan man göra:
1 kola om du ger växter mera vatten.
2 om andra kan du köpa lösning gödsel som behåller FE o spreja på växter några gångar, eller du kan byta jord på andra jord som har lite kalk eller PH 6 ,
Obs: om trips eller svamp vet du hur man kämpa de.
H:BASSAM
Nauti
CITAT (Bassam @ 11-01-2009, 23:24) *
Tack för fråga:
Jag tycker att säga när blir helt växter gul finns två orsaker:
1 – om man vattnar mycket o vatten stanna i kruka.
2 – fattas FE näring, o det händer o man har kalk jord som kalk jord vända FE som växter kan såg till andra ämna som växter kan inte såg.

Vad kan man göra:
1 kola om du ger växter mera vatten.
2 om andra kan du köpa lösning gödsel som behåller FE o spreja på växter några gångar, eller du kan byta jord på andra jord som har lite kalk eller PH 6 ,
Obs: om trips eller svamp vet du hur man kämpa de.
H:BASSAM
Köttätande växter vill ju ha jorden fuktig hela tiden och jag har dem ståendes i en halv centimeter vatten hela tiden. Det skall inte vara något problem. Det där med järnbrist vet jag inte. Järn är väl en immobil näring så det borde väl synast på den nya tillväxten? Jorden jag använder har jag bara vattnat med regnvatten, så den skall inte innehålla något kalk alls förhoppningsvis. Det var inte länge sedan jag planterade om den heller så kalk borde inte vara problemet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 11-01-2009, 23:30) *
Köttätande växter vill ju ha jorden fuktig hela tiden och jag har dem ståendes i en halv centimeter vatten hela tiden. Det skall inte vara något problem. Det där med järnbrist vet jag inte. Järn är väl en immobil näring så det borde väl synast på den nya tillväxten? Jorden jag använder har jag bara vattnat med regnvatten, så den skall inte innehålla något kalk alls förhoppningsvis. Det var inte länge sedan jag planterade om den heller så kalk borde inte vara problemet.

alla köttätande vill INTE stå i vatten. Nepenthes sanguinea är exempel på en sådan som inte vill stå i vatten utan hållas lätt fuktig hela tiden. Nepenthes sanguinea är ingen sumpväxt utan trivs mer som en orkidee och vill ha nästan samma kompost. och även om det är en högväxan de art så vill den inte ha för varmt runt +25c är lagom och den vill heller inte ha under +15c under tillväxten(sommaren) dock under vintern är det bra att åtminstone nätterna ligger runt +5c +10c då den ska vintervila.

plus så har dom inget kraftig rotsystem så man ska bara plantera om när det verkligen beghövs. men det kanske behövdes.

sedan vill dom inte ha alltför mycket näring heller. men lite måste dom ju ha.

min egen blev svart och gul när jag övervattnade den, då hade min samma vatten mängd som din ca 1 till halv cm vatten.

Nauti
CITAT (flaxss @ 12-01-2009, 00:14) *
alla köttätande vill INTE stå i vatten. Nepenthes sanguinea är exempel på en sådan som inte vill stå i vatten utan hållas lätt fuktig hela tiden. Nepenthes sanguinea är ingen sumpväxt utan trivs mer som en orkidee och vill ha nästan samma kompost. och även om det är en högväxan de art så vill den inte ha för varmt runt +25c är lagom och den vill heller inte ha under +15c under tillväxten(sommaren) dock under vintern är det bra att åtminstone nätterna ligger runt +5c +10c då den ska vintervila.

plus så har dom inget kraftig rotsystem så man ska bara plantera om när det verkligen beghövs. men det kanske behövdes.

sedan vill dom inte ha alltför mycket näring heller. men lite måste dom ju ha.

min egen blev svart och gul när jag övervattnade den, då hade min samma vatten mängd som din ca 1 till halv cm vatten.
Den står precis bredvid en orkidé och den trivs ju :/

Jag vet att när jag köpte den från killen på brutalablomor så stod den i en cm vatten. Men de kanske inte alltid står så, det vet jag inte. Temperaturen kanske ligger litet för högt på dagen och för lågt på natten. De andra växterna trivs i alla fall. Men det får jag försöka fixa.

Jag planterade om den när jag köpte den som jag brukar göra med de flesta växter. Om det behövdes eller ej det vet jag inte tongue.gif

Den bladmatas med svag näringslösning någon gång i månaden.

Jag skall testa att ställa den så att jorden inte är lika fuktig och försöka fixa till temperaturen. Vi får se om den mår bättre då. Tack för hjälpen.
Nauti
Jag flyttade både den och orkidén. Båda har repat sig och verkar nu trivas ganska bra. Det var nog för stora temperaturskillnader i terrariet. Där står nu en Sarracenia purpurea(flugtrumpet) och en Dionaea muscipula(venus flugfälla) tillsammans med några chilis som verkar trivas ändå.

När jag kollade på min Nephentes i går så såg jag detta:

Kan de skjuta upp sidoskott som blir nya plantor? Vad är det annars för någonting?

Här är en miniatyrkanna som är ett resultat av tripsangreppet:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon