|
En stor och mycket vacker blomma. Självklart också mycket väldoftande, med en uppfriskande touch av citrus. En Damascenerros av gammal god årgång. Jag tycker om det ljusa och matta bladverket, det är precis som på försommaren när alla träd och buskar precis har slagit ut sina blad. Det ger mig en varm, förväntansfull och positiv känsla: sommaren står för dörren. Detta är första året hos mig (2008). Jag ser fram mot att den blir större, och större, och större, och till slut är den jättestor och jättestark. Nåja, ju större desto fler blommor i alla fall. [attachment=29431:La_Ville...Brussels.JPG] La Ville de Bruxelles /S
Vacker!
Jag har sett den vid flera olika tillfällen men har inte direkt lagt märke till den. Det blir lätt så när man går bland många rosor, till slut liknar de varandra allihopa...
noranettan
12-01-2009, 11:08
Den har jag på min önskelista, jättefin, men än så länge har den inte hamnat här. Det blir kul att höra hur din sköter sig i sommar.
Underbar och om du valt den förstår jag att den har en stark doft, kan bli 1.8 x 1.5 m, zon 5, ser jag i LÅG och frisk, som du frestar oss stiffe, tror jag sett den hos Rosenposten. Mycket vacker blomma !
Oj, så fin och så lik den ros som jag letar efter... har nämligen en namnlös som jag undrar så vad det är.. kan det vara samma? Min har rätt så mörka knoppar, men Blush Hip är det nog inte. Kan det vara denna..?
Mimika Vill inte göra dig besviken, men det är nog inte en La Ville de Bruxelles. Foderbladen på din ros knoppar är betydligt längre, + att din ros inte ser riktigt lika välfylld ut och inte uppdelad i fyra kvarter samt mer bollformad än skålformad. Härmed inte sagt att din fina ros skulle vara "sämre", bara en annan. Doftar den? Ser ut som den skulle göra det.
Får se om någon av de andra här på forumet har några idéer. Du träffar ju rätt i ett getingbo av möjliga rosor! Men beskriv mer än bara rosen: bladverket, ev sjukdomar, växtsätt, färg på grenar, taggarnas utseende, ev nypon, blomningsperiod, doft, om den bleknar i solen etc, så finns det mer att gå på.
/S
Haha, getingbo var ordet! Självaste Knut på Rosenposten gick bet, han som borde veta vad han skickar. Den doftar underbart, så jag är inte besviken på felleveransen, men man kan ju bli tokig när det är så svårt att identifiera den. Haft den sen -08 så jag vet inte så mycket om den, men du har nog rätt om foderbladen, lite yvigare.. och rosen är mera platt än rund. Men väl fylld tycker jag och med ett tydligt grönt öga. Den växte sig ganska hög det första året och blommade på bra. Svårt att beskriva en ros som nybörjare.. flera gallicor har jag varit inne på, men de gröna bladen är inte så där karaktäristiskt bulliga som många på gallicor. Måttligt taggig. Helt frisk ros. Inte särskilt kompakt buske - ännu. Ganska långa skaft på blommorna, och knopparna är rödrosa som blush hip, men blommorna är mer prydligt jämna än blush hips , inte alls något rufsigt eller vridet utseende. Din ros var en av mina hetaste förslag, men nu kan jag lägga den på hyllan. En vacker dag kommer jag se den här rosen och känna igen den.. om ingen känner igen den nu förstås.
AnnammA
13-01-2009, 11:54
CITAT (Mimika @ 13-01-2009, 09:18)  Haha, getingbo var ordet! Självaste Knut på Rosenposten gick bet, han som borde veta vad han skickar. Den doftar underbart, så jag är inte besviken på felleveransen, men man kan ju bli tokig när det är så svårt att identifiera den. Haft den sen -08 så jag vet inte så mycket om den, men du har nog rätt om foderbladen, lite yvigare.. och rosen är mera platt än rund. Men väl fylld tycker jag och med ett tydligt grönt öga. Den växte sig ganska hög det första året och blommade på bra. Svårt att beskriva en ros som nybörjare.. flera gallicor har jag varit inne på, men de gröna bladen är inte så där karaktäristiskt bulliga som många på gallicor. Måttligt taggig. Helt frisk ros. Inte särskilt kompakt buske - ännu. Ganska långa skaft på blommorna, och knopparna är rödrosa som blush hip, men blommorna är mer prydligt jämna än blush hips , inte alls något rufsigt eller vridet utseende. Din ros var en av mina hetaste förslag, men nu kan jag lägga den på hyllan. En vacker dag kommer jag se den här rosen och känna igen den.. om ingen känner igen den nu förstås. Ibland kan man ta med sig "okända" rosor till trädgårdsevenemang, där rosensällskapet medverkar, och har kunniga medlemmar som kan hjälpa till med identifiering. Jag tycker också att det kan kännas jättesvårt att kunna identifiera rossorter - det finns ju mängder med sorter och korsningar. Det är ju så här också, att ute på rosmarknaden, finns det rosor, som heter ett visst namn, och så har ngn en ros med samma namn, men hävdar at det absolut inte kan vara samma ros...Exempel på rosor är "Schneewitchen", som finns i äldre version/ mindre polyanta, från början av 1900-talet, och en högre rabattros från 50-talet, som numera skall kallas "Iceberg", men tyvärr saluförs den nog fortfarande som "Schneewitchen" på vissa plantskolor. "Comte Chambord" som kanske egentligen är "Mme Boll"..."Souvenir d'Alphonse Lavallé" som kan vara "Erinnerung an Brod", eller annan ros, som jag inte minns namnet på..."Wramsgunnarstorpsrosen", som för ngt år sedan påstods vara rosen "Climbing American Beauty", men det är numera en sanning med modifikation...(Fast jag tycker, när jag sett foton på "Climbing American Beauty" -att visst ser den då ut som våran Wrams här hemma...) Så visst är det en djungel!!!
Mimika, har varit med om samma sak från Rosenposten, felmärkta rosor som självaste Knud inte visste namnet på, trots att man sänder över ett foto och dom är köpta där, oj vad snopen jag blev. Så svårt kan det vara tydligen. I en rosenträdgård får man ha lite okända damer.
Får lite vibbar av Damascena rosen Ispahan ( om den nu blommar en ggn, men länge ) titta i mitt album/ Damascena rosor har fem, sex bilder där. Rosen kan få ett grönt öga, blir dock hög med åren, något läderartade blad.
Ezereht
13-01-2009, 16:24
Kanske är rosen Amiable Amie ?
Ispahan är väl en rätt så vek ros, denna står stadigt upprätt. Men Aimable Amie kan det vara och Belle sans Flatterie tror jag mera på.. men LÅG verkar tycka att det är samma ros. De var det där med mörkare knoppar.. Tack för era förslag.
gulmåra
13-01-2009, 21:19
Mimika det kan vara ett knivigt jobb att lyckas bli presenterad för sina okända rosor. Om det nu är så att det lutar åt en gallica så har de en benägenhet att ändra både färg, doft och t.o.m form pga jordmån, väder och vind. Jag får ganska ofta mina rosor när jag inte har färdiga planteringsplatser i trädgården, dvs nästan alltid  Det första året lever de därför i stora krukor med fin jord. Till hösten får de permanent plantering i min uppiffade sandjord. Det första planteringsåret kan därför blommorna vara långt ifrån sitt rätta jag. Min största överraskning hittills är gallica rosen Haddington som första sommaren var helt fylld och mörkröd för att nästa år vara mera ”rätt” både till färg och form. Totalt olika. Det är mest blad,taggar, växtsätt mm som är att lita på. Haddington ....första sommaren Haddington .... andra sommaren Stiffe, den rosen åkte in på önskelistan! Svag för just ljust gröna och matta blad!
Jaså minsann, du också. Då kan jag rekommendera Kazanlik också. [attachment=29496:Kazanlik.JPG] Kazanlik /S
Hå, hå, minne som en guldfisk. Haddington verkar ju inte så dum. Luktar den, eller kanske snarare hur luktar den, (med tanke på att det är en gallica)? /S
gulmåra
14-01-2009, 12:18
Åååååh, den var ju nästan ännu vackrare!!
Den blev noterad direkt!!
Oj, det där med doft! Efter din tråd om doft har jag insett att jag är hopplös på att kategorisera dofterna... Det blir mest : mmmmm den doftar gott! Kanske lite mer förfining när det gäller gamla trotjänare. Haddington är så ny ännu så jag är fortfarande i fasen ....mmm doftar gott men inte så jättestarkt. Med den brasklappen att näsor tycker olika!
Det börjar mer och mer luta åt att jag vill ägna mig åt lite doftprovningar i trädgården i sommar! Kan vara kul att göra sedan varje år och jämföra samma sorter med varandra. Se hur gallicorna beter sig! Problemet blir då att jag har svårt att sätta namn på dofter. Men jag får väl sätta mina egna facitnamn :-)
Övning ger färdighet, sägs det. Jag nosar omkring varje år. I min egen trädgård blir det en doftrunda nästan varje dag. På Fredriksdals rosarium minst 1 gång per år. I år ska jag börja använda referensdofter, bl a äpple och päron, och gräs & klöver kan jag ta i hagen. Ska bli mycket intressant att se vad det tillför. Jag hoppas att det ska bli precis som när vi är ute och plockar svamp. Först ser man ingenting, sedan hittar frugan med sin inbyggda svampdetektor några, och när man så har tittat in sig på dem, då börjar man själv att hitta svamp.
Appropå ljusgrönt bladverk, så har jag kommit på ett par till: Minette och Mme Hardy.
Såg i ditt album att du har åtskilliga ovanliga rosor, (dvs sådana som inte finns med i LÅGs referensverk). Var har du skaffat dem?
Tyckte dina hopväxta albor var fantastiska. Det är precis sådär det ska se ut vid ett torp på landet, lite rufsigt ovårdat. Det passar in i omgivningen.
[attachment=29526:Belle_de...y_i_gr_s.JPG] Belle de Crezy i lantlig miljö.
[attachment=29527:Belle_de...zy_knopp.JPG] Knopp.
[attachment=29525:BdC_sprickf_rdig.JPG] Sprickfärdig.
/S
gulmåra
14-01-2009, 23:10
Ha,ha! Tack för all snäll tankemöda! Mme Hardy och Minette har jag dock redan. Minette har gott om växtkraft och kvävde nästan ogivningen så hon har blivit förpassad ut i yttersta häckgräns! Det borde hon tåla.
Jag är lite gallica-tokig och jag botaniserar först och främst på Roskraft. Därefter kommer lite från Löve och från Italien, La Campanella. Blir lite marigt med underlaget då, Laxa och jag är lite orolig nu efter den långa tiden med barfrost och minus 10, 11 grader. Jag försöker ta sticklingar för att gardera mig men jag har inte hunnit med alla ännu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|