Full version: campanula
vanjalarsa
Kan någon tala om hur man får campanulan att överleva såpass att man kan plantera ut den när det blir dags?
Menar den lilla som säljs nu i affärerna. Finns både blå och vit.
Har haft den förut och lyckats dåligt.
TYcker att den är så fin så jag kunde inte motstå den iår heller,
Några tips ?

Mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
är det plusgrade ute så sätt ut den (ha kvar den i kruka!) och så ta in vid frost.

eller inne så svalt och ljust du kan. vattna men låt ytan torka upp sedan vattna igen.

vanjalarsa
Tack !
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
tepa
Hej

Jag köpte några Campanulor i kruka tidigt i somras, och planterade ut dom i trädgården. Dom skulle planteras ut. Vad jag däremot inte är säker på, är om denna sort var vinterhärdig, har glömt vilken, men jag tror det. Sedan köpte jag en Campanula till, i kruka. Hade den på fönsterbrädan och planterade sen ut den i landet. Nu återstår att se om dom kommer upp i vår, ska bli spännande. Jag täckte ordenligt med löv.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 12-01-2009, 11:13) *
Hej

Jag köpte några Campanulor i kruka tidigt i somras, och planterade ut dom i trädgården. Dom skulle planteras ut. Vad jag däremot inte är säker på, är om denna sort var vinterhärdig, har glömt vilken, men jag tror det. Sedan köpte jag en Campanula till, i kruka. Hade den på fönsterbrädan och planterade sen ut den i landet. Nu återstår att se om dom kommer upp i vår, ska bli spännande. Jag täckte ordenligt med löv.

Hälsn Tepa

det beror lite på vart man bor. där snön skyddar eller där det inte blir jätte kallt så klara dom sig ute.

några har dött hos mig och några har klarat sig (skåne zon 1-2). så det kan nog vara bra att täcka dom med nåt torrt material. annars är dom snygga i stenparti där dom nog också klara vintern bättre.

annars finns det ju att köpa på plantskolor på perenn avdelningen med bättre härdighet och är tåliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon