Det finns ett ämne som verkar mot levermossa, men vad heter den?
Åsa, mälardalen zon 2
13-01-2009, 09:58
Det enda medlet jag kan hitta som är godkänt i Sverige mot levermossa i kemikalieinspektionens databas är Mogeton WP (verksamt ämne Kvinoklamin).
MEN det är bara godkänt för användning i plantskola + det är ett klass2 medel och säljs inte till privatpersoner + man måste ha certifikat för användning av bekämpnigsmedel för att få använda det.-
Har du provat järnsulfat eller kalk?
Piccante
13-01-2009, 12:18
CITAT (Boxer @ 13-01-2009, 11:30)

Har du provat järnsulfat eller kalk?
Många levermossor älskar kalk så det ger inte den önskade effekten.
Tack för fråga:
Jag tycker att järnsulfat fungerar bra plus den fungerar som gödning.
H;Bassam
Har tagit död på levermossa med citronsyra som jag strött på och sedan fuktat med vatten. Citron är
basiskt så det verkar som om mossan inte trivs med det. Uiek
Är levermossa samma sak som svavelmossa ?
Piccante
05-09-2011, 21:50
CITAT (fvd @ 05-09-2011, 22:34)

Är levermossa samma sak som svavelmossa ?
Det tror jag inte men jag har aldrig hört namnet svavelmossa och hittar det inte i någon litteratur.
Piccante
05-09-2011, 21:56
CITAT (Uiek @ 05-09-2011, 09:08)

Har tagit död på levermossa med citronsyra som jag strött på och sedan fuktat med vatten. Citron är
basiskt så det verkar som om mossan inte trivs med det. Uiek
fast citronsyra är ju surt. Men absolut kan det bero på pH-värdet för levermossor föredrar basisk miljö.
Jag ber om ursäkt hjärnsläpp som vanligt. Mitt huvud gjorde om minnet av namnet, båda låter supperäckliga. Input är bra men output är dåligt, det rör ofta till sig någonstans på vägen. Jag fick se en bild på mossan som någon bussig medlem skickade in så att jag fick veta vad jag hade att göra med. Jag grävde och grävde och grävde ....... sedan körde jag till tippen. Nu har jag enstaka uppstickare som jag naturligtvis hade glömt vad jag skulle göra med. Järnsulfat var det ! Tack igen för att för hjälpen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.