Pius
Varje säsong köper jag en påse med röd solhatt, olika varianter varje år, i år blev det Dreamcoat, en mix av olika färger. Jag kunde som vanligt inte motstå Odla.nu erbjudande. whistling.gif

Men de kommer aldrig upp, vad gör jag för fel och hur ska jag göra för att de ska komma upp?

Nu har jag ju mitt växthus, ska jag kanske fröså där ute istället för inomhus?

Pius, med pippi på frö flirting.gif

PS Zon 1 på Gotland DS
Rosmarin
Hej Pius! Så här skriver Helen i Piteå om Echinaceasådd i en annan tråd:
Länk (inlägg nr 50 i denna tråd)
och här är en länk till:
fröer.nu (Klicka på respektive sort för att läsa såråden) Lycka till!
Pius
CITAT (Rosmarin @ 12-01-2009, 11:08) *
Hej Pius! Så här skriver Helen i Piteå om Echinaceasådd i en annan tråd:
Länk (inlägg nr 50 i denna tråd)
och här är en länk till:
fröer.nu (Klicka på respektive sort för att läsa såråden) Lycka till!

Tack, den verkar ju inte så svår. Hoppas jag lyckas bättre i år.

Pius
agnetazon1
Jag har bara strött fröer på solhatt direkt på friland, det har fungerat.
Kajsa i Arvika
Brukar så inne, undervärme har jag läst nånstans att de gillar men mina har grott bra ändå..
Heda
Jag brukar också så inne och förra året läste jag någonstans att det bästa är att växla mellan först 20gr och sedan 24-25gr för att efter det gå tillbaka till 20gr. Jag provade och ställde dem ca en vecka över elementet (torkvarning! se till att vattna) och tyckte att de då grodde bättre (dvs fler) än vanligt. Det är också lite olika hur bra grobarhet de har, de vita har lägre grobarhet och arten, dvs Echinacea purpurea utan sortnamn gror bäst, enligt min erfarenhet. Arten växter också snabbare, speciellt om man jämför med vita varianter.

Prova igen! Denna gång tror jag att du lyckas!!

//Heda
Rosmarin
Nu har jag tittat in hos Tom Clothier som tycker att man ska ge fröna en kylperiod om de inte gror på vanligt sätt. Värt att testa om dina frön inte vill gro.
Pius
Hm, ja nu blev jag lite förvirrad igen, kylperioder hit och dit. confused.gif

Nåja, jag får ta en del frön och så inomhus och en del frön utomhus, nån jäkel ska väl komma upp. giggle.gif

Eller kanske i växthuset så får de gro bäst de gitter. Men vad händer när det är varmt på dagarna och svalt på nätterna, klarar de det? Fast å andra sidan, det är ju så naturen fungerar.

Problemet att så direkt är att de dras upp när min nitiske sambo rensar, han ser inte skillnad på ogräs och växter som jag vill ha kvar. Han envisas med att vilja ha jordrent och det går ju inte, men han lyssnar inte mycket på vad jag säger. laugh.gif

Pius
Kajsa i Arvika
Du får göra en liten inhägnad som han får ge 17 i att rensa! nono.gif Man måste ju få ha bebbarna ifred så de hinner växa till sej.. giggle.gif
embees
Mina första sådde jag inne. Dessa blev så småningom utplanterade och numera fröar de av sig kopiöst så jag ser dem nästan som ogräs numera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon