Jag tänkte plantera några fristående buskar längs ett staket på cirka 20 meter. Inte häck, det är lite trångt och känns för tätt.
Där finns redan en syrén (vanlig bond) och en fläder.
Kan ni hjälpa mej med fler förslag som kan passa? Minst 1,5 meter höga, bor i zon tre, Mälardalen.
(Inte barrväxter, hunden Zappa gör allt för att kissa ihjäl de stackars thujor vi redan har)
Maria
Åsa, mälardalen zon 2
21-09-2003, 07:11
Häggmispel
schersmin
paradisbuske
bukettapel
olika sorters try (Lonicera)
Kanske någon buskros som ex. Maidens blush, Nevada och liknande de blir stora. Nevada gillar jag den har inte speciellt mycket taggar, grenarna är ganska röda mot snön, den brukar inte frysa ner och den är en ros man inte brukar hålla på och beskära, den ska ha långa bågformade grenar. Den kan bli 2-3m hög och ungefär lika bred. Har en massiv blomning runt midsommar med stora enkla vita blommor, under sommaren kommer det sedan mera sparsamt med blommor och de blir ofta mer åt det rosa hållet då.
Ja just det, Nevada har jag funderat på förut men glömt bort.
Fick för mig att den blir jätte-jättestor och skjuter en massa rotskott. Men det går kanske att hålla efter.
Tack för tipsen!
Åsa, mälardalen zon 2
21-09-2003, 18:19
Rotskott har jag aldrig fått på Nevada men gräver man ner den för grunt kan jag tänka mig att grundstammen skjuter upp rotskott. Min Nevada är planterad med okuleringsstället 15-20cm under markytan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.