Full version: Växthus mot vägg
Pius
Funderar på om man inte själv kan göra ett litet växthus som man kan placera mot en vägg, t ex växthusväggen.

Vi hade gurkor i somras och gubben min tyckte det var såååå roligt och vill i år dra upp dem själv från frön. Och det gäller ju att hålla intresset vid liv. flirting.gif

Men de tog så stor plats så jag funderar på om man inte skulle kunna ha dem på något annat ställe.

Är det nån i församlingen som har något tips?

Kan man gräva ner dem i backen? I somras hade vi dem i hinkar men de växte ganska snart ur dem.

Pius

KURT
Nackdelen med att ha det mot väggen är ju bla att man förlorar ganska mycket ljus och att man måste vattna mycket mera intill en torr vägg. Just gurkor blir ju också mycket stora, så i ett litet växthus kan det lätt blir alltför varmt och alltför fuktigt. Men är man påpasslig och vädrar så fungerar det säkert.
Pius
Nu har jag surfat runt (som vanligt) på nätet och hittat väggväxthus, alltså färdiggjorda.

Mitt växthus är från Willab och det vore tjusigt att ha ett mot växthusväggen kom jag på. Problemet är bara att det jag hittade hos Willab är för högt. angry.gif

Annars hade det varit perfekt att bygga till på ena sidan i landet så jag kunde ha haft gurkor och tomater där istf inne i växthuset, de tar sån plats.

Attans också! Jag får grubbla vidare.

Pius
Grönberg
CITAT (Pius @ 14-01-2009, 12:56) *
Nu har jag surfat runt (som vanligt) på nätet och hittat väggväxthus, alltså färdiggjorda.

Mitt växthus är från Willab och det vore tjusigt att ha ett mot växthusväggen kom jag på. Problemet är bara att det jag hittade hos Willab är för högt. angry.gif

Annars hade det varit perfekt att bygga till på ena sidan i landet så jag kunde ha haft gurkor och tomater där istf inne i växthuset, de tar sån plats.

Attans också! Jag får grubbla vidare.

Pius

Du kan ju alltid gräva och på så sätt "sänka" ner växthuset så får det kanske plats. Gräv 0,5 m större runt om, och du får en nedsänkt rabatt i "vallgraven".
Monarda
Jag har ett Euro-Serre Midi växthus från Willab, införskaffat förra våren och jag är mycket nöjd med det. Det är placerat mot en södervägg så ljuset räcker gott och väl till. Odlade både tomater och gurka och det gick alldeles utmärkt. Här är några bilder från första odlingssäsongen.

Pius
CITAT (Monarda @ 17-01-2009, 23:40) *
Jag har ett Euro-Serre Midi växthus från Willab, införskaffat förra våren och jag är mycket nöjd med det. Det är placerat mot en södervägg så ljuset räcker gott och väl till. Odlade både tomater och gurka och det gick alldeles utmärkt. Här är några bilder från första odlingssäsongen.

Så fint det är! Men jag skulle behöva någonting enklare och mindre. Mitt växthus har inte så höga sidor så det skulle bara vara något lågt som skulle passa.

Planket också hade i åtanke är bara 180, fast där skulle det ju gå och gräva ner en bit.

Pius
Jowel
Jag har ett växthus uppemot en södervägg, ch där brukar det bli för varmt om somrarna! Men det är inte whistling.gif särskilt stort, kanske 2,5 ,eterlångt och bara 1 meter djupt.
Första året odlade jag tomater och gurka, men den intensiva värmen gillade inte tomaterna, och endast gurkplantan utvecklades bra. nästföljande år hade jag enbart gurkor i huset och skörden blev riktigt bra.. förra året dog dock mina plantor när jag satte ut dem, och det berodde nog på att det blev för varmt, när jag inte var hemma.... så detta året struntade jag att odla därinne

Men det jag ville komma till var att växthus uppemot vägg är både bra och dåligt, det blir oerhört varmt och kan oraka problem på så vis, dock är det positivt då väggen lagrar värme och utsöndrar denna under natten...

ha de bra!
Pius
CITAT (Jowel @ 18-01-2009, 17:15) *
Jag har ett växthus uppemot en södervägg, ch där brukar det bli för varmt om somrarna! Men det är inte whistling.gif särskilt stort, kanske 2,5 ,eterlångt och bara 1 meter djupt.
Första året odlade jag tomater och gurka, men den intensiva värmen gillade inte tomaterna, och endast gurkplantan utvecklades bra. nästföljande år hade jag enbart gurkor i huset och skörden blev riktigt bra.. förra året dog dock mina plantor när jag satte ut dem, och det berodde nog på att det blev för varmt, när jag inte var hemma.... så detta året struntade jag att odla därinne

Men det jag ville komma till var att växthus uppemot vägg är både bra och dåligt, det blir oerhört varmt och kan oraka problem på så vis, dock är det positivt då väggen lagrar värme och utsöndrar denna under natten...

ha de bra!

Kan tänka mig att det kan bli gräsligt varmt mot mitt plank där solen gassar större delen av dagen. I somras var det självsådda tomater som kom upp utan att jag engagerade mig i dem.

Anledningen till att jag skulle vilja ha någon form av växthus åt gurkan och tomaten är att det kan blåsa förfärligt här på ön. Jag har haft pelargoner mot planket och de har blåst och regnat sönder när det var som värst en sommar.

Men jag hoppas på att det ska komma någon form av Rusta/ÖB-växthus som går att bara ha tillfälligt mot planket eller växthussidan.

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon