hej!
jag har en ganska nyinköpt azalea som jag vattnar varje dag, men ändå så tappar den galet många blad! det är inte torkade blad heller utan gröna blad (främst längre ner på busken) som det tappas mängder av...
vad gör jag fel?
Alexander-VG-zon3
12-01-2009, 17:46
för varmt och för torrluft och dåligt med ljus gör att den tappar blad och då kvittar det även om dom är fuktig i jorden. om du kan sätt ut den vid plusgrader(halvskugga) och ta in den på hösten innan frosten och sätt den inne så ljust och så svalt du kan. gör du så varje år så kan du få den till att bli flerårig.
Hej Golo och Flaxss
Min Azalea har gjort sitt för i år. Köpte den i november och den blommade snällt flera veckor. Nu har blommorna vissnat ner och bladen bara dröser ner, dom är förresten gröna och fina. Jag satte den i fönstret i övervintringsrummet 10-12 grader. Men har hört att den ska planteras om efter blomningen. Måste jag ta itu med det nu eller kan jag vänta till mitten februari ? Det ska vara rhodo jord, har jag hört.
Hälsn T
Alexander-VG-zon3
13-01-2009, 12:13
vänta till feb-mars.
Oukki doukki, Flaxss !
Tepa
Tack för frågan:
jag tycker att du har fel sort som passa ej inne men om du har samm den här sort de kan klara inne:
RUMS AZALEA (Rhododendron simsii)hålls jämnt fuktig
näring: sparsamt om sommaren
Placering: ljust. rumstemperatur under blomningen, därefter svalare
kommer ifrån: kina, japan
Alexander-VG-zon3
13-01-2009, 20:47
CITAT (Bassam @ 13-01-2009, 20:29)

Tack för frågan:
jag tycker att du har fel sort som passa ej inne men om du har samm den här sort de kan klara inne:
RUMS AZALEA (Rhododendron simsii)hålls jämnt fuktig
näring: sparsamt om sommaren
Placering: ljust. rumstemperatur under blomningen, därefter svalare
kommer ifrån: kina, japan
det är en sådan vi diskuterar. den trivs INTE inne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.