Full version: Trädgårdssoffa
bepa
I mitt hem i Skåne på 40- och 50-talet fanns en trädgårdssoffa, med två ben som båda var gjutna i järn och i form av en orm. Ormarna hade öppna gap och tungan, rödmålad, stack ut. Ormarna i övrigt, d v s benen var grönmålade. Vi barn tyckte soffan var "läskig". Jag har kvar benen, men allt trävirke är borta. Av nostalgiska skäl skall jag försöka att återställa soffan så likt det ursprungliga skicket som möjligt. Någon som känner till den här sofftypen och var den eventuellt kan vara tillverkad? Byarums Bruk i Vaggeryd har en liknande soffa, som heter Jujol, men dom vet inget om "min".
Nostalgia
Hej bepa!
Jag känner tyvärr inte till trädgårdssoffan du beskriver men den verkar ha en läcker design.
Du har ingen bild på benen som du kan lägga ut, det kanske då är lite lättare för någon att känna igen soffan.

Lycka till och Välkommen till Odla smile.gif
ingrids
Jag testade att googla på garden bench cast iron snake och hittade en hel del bilder och en ledtråd att din bänk kan vara tysk. Men som Nostalgia skriver, en bild hjälper de som eventuellt kan hjälpa.
bepa
Tack för svar. Har en bild på en fot, men har inte lyckats ladda upp.
Nostalgia
Om du menar att du inte har lyckats ladda upp bilden här på Odla så är den antagligen för stor, så prova att förminska den så kanske det fungerar bättre.
bepa

Soffben2.jpg

Äntligen har jag lyckats få in bilden, tack för hjälpen, så här ser ett ben ut under pågående "restaurering".
ingrids
Vilket jätteballt soffben! Har aldrig sett något liknande men visst ser det ut som att det är tänkt att vara smala träribbor som på mer vanliga soffor i gjutjärn och trä, lite bredare än fästet, målade, lackade eller trärena.
Skulle nog ändå vilja hålla fast vid tysk, eftersom den är ganska extrem i formen, men det är mer känsla än veta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon