Julia F
12-01-2009, 19:48
Hej
Skulle behöva Er hjälp, med att hitta ett träd, som kan ge skydd mot vind från syd-syd-väst i norra Bohuslän zon 3. Tomten ligger ca 800 m-1 km från havet,relativt högt, i en riktig vind gata. Det finns en tall brevid, som skyddar en del. Men jag skulle behöva mer skydd, och helst inte en tall till!
Piccante
12-01-2009, 19:53
Vad har du för jord där uppe? Med tanke på att det är högt och blåsigt som du skriver så är det nog ganska magert. Ek (bergek) skulle ju funka men ek växer ju långsamt. Bohuslind vore ju fint men trivs nog inte om den inte växer skyddat.
Fågelvägen
12-01-2009, 19:58
Hej Julia, välkommen till odla!
Önskar du dig vindskydd året runt eller räcker det med något tätt och grönt på sommaren?
För året runt hör väl enar till det bästa. De växer ju i skärgården på riktigt utsatta ställen. Men du vill hitta "ett träd", så då kanske vi behöver veta mer. Vad finns det för jord? Är det soligt och torrt? Är ni där och vattnar om det behövs?
Huggorm
12-01-2009, 20:52
Ek är ju ett riktigt bra förslag, och även oxel. Det är träd som är kända för att trivas nära havet där det blåser mycket salta vindar. Bohuslind vore ju kul eftersom det är norra bohusläns eget träd, men dom är nog inte extremt vindtåliga
Edit: Hur funkar bok och avenbok i blåsiga lägen? Det är ju relativt långsamtväxande träd med relativt små löv och hård ved så dom kanske skulle funka? Och vill man ha ett lite mindre träd kan man ju välja någon av de många hagtornsorterna, dom tål vind i alla fall
Christer i Falköping
12-01-2009, 21:26
Avenbok passar bra och är ju vackert som träd. Jag skulle satsa antingen på det eller oxel.
Christer.
Julia F
12-01-2009, 23:11
Hej igen,
jorden är lerjord, med områden av gammal havsbotten (småsten, ostronskal och sand). Som en "glad" överaskning tittar granit berget upp, när man minst anar det. Det är sol hela dagen. Ek finns det redan en i trädgården, och den är alldeles för produktiv, som det är....
Huggorm
12-01-2009, 23:30
Gammal havsbotten med ostronskal, det låter som näringsrik och basisk jord. Oxel skulle nog funka perfekt, det är väll nästan exakt vad dom vill ha. Även avenbok skall nog trivas bra.
Julia F
13-01-2009, 18:28
Oxel faller bort snabbt för den tycker jag inte om. Men Avenbok låter som ett riktigt bra alternativ. Även Hagtorn känns intressant, men hur fungerar den brevid en tall? Har för mig att Hagtorn och barrträd inte är riktigt förenliga, eller blandar jag ihop växterna?
Fågelvägen
13-01-2009, 19:22
Du skrev: "Har för mig att Hagtorn och barrträd inte är riktigt förenliga, eller blandar jag ihop växterna?"
Kanske du tänker på att barrträd oftast vill ha sur jord?
Här kan jag ha fel, men jag tror varken tall eller hagtorn är särskilt nogräknade när det gäller jordens pH. Du har ju redan en tall, så frågan är då om hagtorn också skulle trivas där.
Tänkte på att rönnar också växer långt ute i skärgården och tål blåst och saltstänk. Som ett alternativ, ifall du gillar rönnar?
Huggorm
13-01-2009, 19:28
Rönnarna är ju med och bildar trädgräns i fjällen, så dom klarar nog vind lika bra som något annat träd. Man ser dom också ofta som ensamma solitärer i röjningsrösen på åkrar, där dom står och biter sig fast i vinden. Växer fort gör dom också, upp till en viss storlek åtminstone
Sen finns det ju hassel...
Julia F
13-01-2009, 19:41
Rönn och oxel skulle fixa detta läget jättebra, meen. Oxel blir bara låg och knotig här och rönn har jag minst fem vilda på andra sidan huset. Så vad jag är ute efter är något nytt, vackert och "specielt". Imorgon skall det visst bli fint väder, skall försöka ta ett kort då.
Glömde skriva att jag har skogen som granne på tre sidor. Den fjärde där jag vill ha ett nytt träd, har jag grannar. Men det är inte insikts skydd jag är ute efter, utan vindskydd för trädgården i uppryckning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.