Hej,
jag skulle vilja plantera några nyponrosor, de ska ge fina nypon, blomma länge och vara friska. Det blir ett soligt läge i zon 3.
Är det någon som kan rekommendera något trevligt, helst med vita eller röda blommor.
//Liivi
Ezereht
12-01-2009, 21:10
ska det vara fyllda eller enkla blommor?
annika wall
13-01-2009, 14:18
Ska nyponen vara till att äta eller ska de vara vackra?
johannea
16-01-2009, 09:40
Ursäkta, kapar tråden lite

Jag vill gärna ha förslag på vackra nypon, har plöjt igenom massor med böcker men de visar nästan ALDRIG bilder på nyponen det bara står att de får nypon...
svennis
16-01-2009, 10:45
Visst har vi bilder på nypon 'HYBEN'
Massor
Canina.jpg
Rosa Carolinaz.jpg
Ezereht
16-01-2009, 10:47
Svennis gillar nypon, han kan säkert säga ett och annat
Jag har för mig att min Morden Centennial fick jättefina nypon i höstas. En kanadaros. Ganska stora runda nypon som var varmt tegelröda.

De här nyponen kommer från någon vildros jag hittat en bit härifrån. Tog några rotsticklingar så får se om dom överlever vintern. Annars får jag ta nya. Mörkrosa ganska enkla blommor, som doftade väldigt gott.
svennis
16-01-2009, 10:50
Morden Centennial har fina nypon.
Men canada rosor trivs inte här, bara några.
Ezereht
16-01-2009, 11:09
Vad tror du om Äppelros då Svennis? Har du några nyponbilder? Såg att dom hade fina nypon i min bok.
johannea
16-01-2009, 11:28
Svennis, de översta nyponen är jättefina! Hur ser själva rosen ut, färg? Är den storväxt, frisk, härdighet?
Kan bli hyfsat stor. Med klätterstöd uppenbarligen upp mot 6 m.
[attachment=29609:Nyponros_i_tallen.JPG]
/S
Det spelar inte så stor roll om det är enkla eller fyllda blommor. Nyponen ska helst vara goda att äta.
//Liivi
annika wall
19-01-2009, 13:42
Om man tycker att nyponen är intressanta för sin skönhets skull vill jag rekommendera Single Red med sina svarta nypon, Rosa Multiflora(om man har plats, t. ex klättrande i ett träd,) med pyttesmå röda nypon som fungerar jättebra att torka och göra kransar av eller liknande, och Rosa Moyesii med långa flaskformade nypon.Titta också på Rosa Roxburghii med maffiga kastanjelika nypon.

Usch, så dåliga bilderna blev, gå in och titta i mina album istället.
johannea
19-01-2009, 15:21
Jag googlade lite på namnen, å de var verkligen jättefina!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.