Full version: Nyponros
liiviv
Hej,

jag skulle vilja plantera några nyponrosor, de ska ge fina nypon, blomma länge och vara friska. Det blir ett soligt läge i zon 3.

Är det någon som kan rekommendera något trevligt, helst med vita eller röda blommor.

//Liivi
Ezereht
ska det vara fyllda eller enkla blommor?
annika wall
Ska nyponen vara till att äta eller ska de vara vackra?
johannea
Ursäkta, kapar tråden lite blush.gif Jag vill gärna ha förslag på vackra nypon, har plöjt igenom massor med böcker men de visar nästan ALDRIG bilder på nyponen det bara står att de får nypon...
svennis
Visst har vi bilder på nypon 'HYBEN'
Massor slap.gif

Canina.jpg

Rosa Carolinaz.jpg

Ezereht
Svennis gillar nypon, han kan säkert säga ett och annat smile.gif

Jag har för mig att min Morden Centennial fick jättefina nypon i höstas. En kanadaros. Ganska stora runda nypon som var varmt tegelröda.

De här nyponen kommer från någon vildros jag hittat en bit härifrån. Tog några rotsticklingar så får se om dom överlever vintern. Annars får jag ta nya. Mörkrosa ganska enkla blommor, som doftade väldigt gott.

svennis
Morden Centennial har fina nypon.

Men canada rosor trivs inte här, bara några.
Ezereht
Vad tror du om Äppelros då Svennis? Har du några nyponbilder? Såg att dom hade fina nypon i min bok.
johannea
Svennis, de översta nyponen är jättefina! Hur ser själva rosen ut, färg? Är den storväxt, frisk, härdighet?
Stiffe
Kan bli hyfsat stor. Med klätterstöd uppenbarligen upp mot 6 m.

[attachment=29609:Nyponros_i_tallen.JPG]

/S
liiviv
Det spelar inte så stor roll om det är enkla eller fyllda blommor. Nyponen ska helst vara goda att äta.

//Liivi
annika wall
Om man tycker att nyponen är intressanta för sin skönhets skull vill jag rekommendera Single Red med sina svarta nypon, Rosa Multiflora(om man har plats, t. ex klättrande i ett träd,) med pyttesmå röda nypon som fungerar jättebra att torka och göra kransar av eller liknande, och Rosa Moyesii med långa flaskformade nypon.Titta också på Rosa Roxburghii med maffiga kastanjelika nypon. thumbdown.gif Usch, så dåliga bilderna blev, gå in och titta i mina album istället.
johannea
Jag googlade lite på namnen, å de var verkligen jättefina!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon