Full version: Min Nissekatt
MayaLisa
Jag köpte i julas en kattkille som är nio månader. Han har varit innekatt i hela sitt liv i en barnfamilj som har gästats av en JackRussel då och då. Han är för det allra mesta mycket rar, social och gosig av sig. De som sålde katten annonserade "Katten ska bort nu", då de skulle få en bebis snart.
Han har en del hyss för sig, han kan plötsligt få för sig att anfalla och bitas. Oftast är han hungrig eller allmänt busbråkig, när det händer. Han har gjort det på mitt barnbarns fötter en gång och har gjort det på mig ett par ggr.
Jag blir galen då det händer, skriker åt honom att skämmas och det verkar han göra, sedan har jag nonchat honom ett tag efteråt och det verkar som han fattar att jag straffar honom på det sättet.Hoppas innerligt att det ska gå över, då jag inte alls är sams med det beteendet.
Det kan ju ev. vara så att så länge han är inne så är han uttråkad och att det går över då han får börja vara ute...
Vad tror ni? Har nån varit med om något liknande som ni kommit till rätta med? Vill så gärna höra //Maya
Azur
CITAT (MayaLisa @ 12-01-2009, 20:57) *
Han har en del hyss för sig, han kan plötsligt få för sig att anfalla och bitas. Oftast är han hungrig eller allmänt busbråkig

Det är en kattunge. De leker, och en populär lek är att skämt-anfalla mattes fötter. Som sagt, säg åt honom när han gör fel, se till att leka med honom när han gör rätt.
Miro
Om du har möjlighet kanske en annan katt skulle hjälpa?
Mina katter har roligare att brottas med varandra än med oss. Plus att de på så viss lär sig "tand och klo"-vett eftersom de själva får känna på dessa vapen från kompisen. Mina katter tex drar in alla klor så fort det gäller bar hud, och blir alldeles stilla när man har ansiktet nära. Jätteskönt när det är barn på besök och kryper på golven.
Motti
Tycker inte det kan annses som acceptabelt att en katt bitts,man accepterar ju inte det hos andra husdjur tex hundar mer än att de kan bli ivriga vid lek tex men då får man huta år dom på skarpen.Har ju själv en katt på sju år och han har aldrig bitit mig eller någon annan.Prova med att inte leka med honom med händerna annvänd leksaker istället,låt händerna blir dom som matar och ger ömhet,prova vattenflaska och ge honom en duch om ni ser att han är på G att annfalla era fötter ,ta honom i nackskinet inte för hårt utan mer bestämt om han annfaller er.Kattmammans bästa sätt att fostra är att ta sina ungar i nackskinet lika så när hon vill ha dom lugna.Någre tips som jag hoppas kan hjälpa dig tummenupp.gif
Mvh Motti
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon