Full version: Trollhassel.
Exotic
Hej på er,

Tittade på min trollhassel som köptes i våras ,bladen börjar att få så fin färg rolleyes.gif smile.gif men hittade oxå 2 ja vad nu man skall kalla dem laugh.gif laugh.gif små nötter.
Kan man ta dem prova och plantera ??
Någon som är bra på Troll biggrin.gif
Micke
Vill minnas att jag läst någonstans att trollhasseln kan få små frökapslar som innehåller två svarta frön. Om jag minns rätt kan det också ta över ett år innan de gror. Så varför inte pröva?

Micke
Exotic
Hej Micke,

Tack för den info, jag får titta till dem då .
Jag satte oxå nötter från min ormhassel,och det slutade med 3 små skott i sommar rolleyes.gif smile.gif

Inga från Närke
CITAT (Exotic @ 23-09-2003, 23:56)
Tack för den info, jag får titta till dem då .
Jag satte oxå nötter från min ormhassel,och det slutade med 3 små skott i sommar

Hej
Har en trollhassel "Se album". Jag tror inte det blir någon ny trollhassel av nötterna utan en vanlig hassel. De är ympade på vanlig hassel, på min trollhassel kommer det ibland upp nya skott som är raka och långa, dem klipper jag bort omgående ända ner under marken. FÅr även nötter men dem har jag kastat eller sambon har ätit upp.
Smakar du på nöten är det vanlig hasselnöt enligt min sambo. Men lycka till och hör gärna av dig om det blir en hassel eller en ormhassel. Jag har nötter ligger, blir det ormhassel, så skall jag plantera oxå.
Micke
Antar att du menar ormhassel, Inga. Trollhassel är inte samma sak, även om de ofta förväxlas.

Micke
Inga från Närke
CITAT (Micke @ 27-09-2003, 08:13)
Antar att du menar ormhassel, Inga. Trollhassel är inte samma sak, även om de ofta förväxlas.

Micke

Visst Micke jag trasslar till det, likt en ormhassel. De blir ju lite trassliga med åren. Ber om ursäkt./Inga
Lars
Trollhassel - Hamamelis mollis/japonica/virginiana/ x intermedia - lövfällande buske som inte är släkt med hasseln (inte på nära håll iallafall) blommar på bar kvist mycket tidigt på våren.

Ormhassel - Corylus avellana 'Contorta' - en sorts hassel (släkt med vanlig hassel, och ympad på densamma) som har "ormliknade" böjda grenar och blad.

Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon