Bonitas
Jag & sambon blev husägare i augusti! Mycket nytt med trädgård, men otroligt roligt, även om vi har en del att lära! Vårat hus ligger vid en liten grusväs. Just nu finns inget insyndskydd alls, vilket inte känns så jätteroligt. Sträckan är 44 meter lång. Så, nu i vår är planerna att vi ska plantera häck.

För oss är det viktigt att häcken kan bli relativt hög (1,5-2 m) hög. Jag har gått och blivit förtjust i vintergrön liguster. När jag läser runt på olika internetsidor så står det olika om vilken växtzon ligustern trivs i. Jag förstår att det inte är några problem att sätta denna i södra delen av sverige, men vi bor i Gävle. Vad tror ni om att plantera 50-80 cm hög liguster vulgare? Vi är väl medvetna om att det kommer att ta ett tag innan häcken når önskad längd. Om vi sätter den nu i vår (april), när skall den klippas första gången? Redan i sensommar, eller ska man vänta tills våren därpå?

Mycket frågot smile.gif Är evigt tacksam för alla svar jag kan få!
ingrids
Den vintergröna ligustern, Ligustrum vulgare "Atrovirens", brukar anges som härdig till zon III och klarar sig kanske inte i Gävle. Vanlig liguster, Ligustrum vulgare, borde dock funka i Gävle, men då tappar den garanterat bladen på vintern och ni var kanske inte så förtjusta i den.
Hur viktigt för er är det att häcken är vintergrön?
Bonitas
Det klart det är trevligast om den är vintergrön. Rent allmänt brukar ju trädgårdar se alltför trista ut på vintern. Finns det någon annan vintergrön, tät häck att plantera i Gävle?
Bonitas
Det klart det är trevligast om den är vintergrön. Rent allmänt brukar ju trädgårdar se alltför trista ut på vintern. Finns det någon annan vintergrön, tät häck att plantera i Gävle?
ingrids
Thuja (välj sort lite utifrån om ni vill ha friväxande häck eller klippa), gran och möjligen idegran (lite osäker på om det finns någon namnsort som både är härdig i zon IV och finns tillgänglig som häckplanta).
Annars kanske ett snyggt plank med vintergröna buskar och/eller buskar eller små träd med snygg bark på hussidan kan vara ett alternativ. Plank upp till 1,80 är sällan problem att få bygglov för.
KURT
Det bästa rådet är (som vanligt) att ge sig ut och titta efter lämpliga häckar som redan är uppväxta. Nu ser man hur bra insynsskydd olika häckar ger vintertid, det är många lövbärande häckar som ger bra insynsskydd även vintertid. Sedan skall man helst också se samma häck under andra årstider. Då vet man också vilka buskar som klarar det lokala klimatet. Jag tycker att det är på tok för många som efterfrågar vintergröna häckar, de blir ju väldigt tråkiga när det inte är någon variation, ingen skir vårgrönska och inga vackra höstfärger.
Bonitas
ingrids:

Har funderat på thuja, men då vi inte gillar barrväxter föll det tyvärr bort ganska så fort. Att sätta upp plank skulle dessvärre inte passa in speciellt bra. Bor ute mitt i naturen på landet och plank skulle nog se lite konstigt ut då. Uppskattar dock all hjälp! Funderar ändå på Liguster..

Jag har hört att det där med växtzoner kan skilja sig lite mellan väderförhållanden. Vi bor nära vatten tex. Sen stället där vi ska plantera har sol både morgon, lunch och eftermiddag. Ska nog kolla med den lokala handeln här ute smile.gif Tack ännu en gång för dina svar

Kurt: Men man kan ju ha vårgrönska och vackra höstfärger på annat? smile.gif Vi har massa fina träd som ger gula, röda och oranga löv på hösten. Trädgården är som den är just nu väldigt trist, därför ska vi rusta upp den på riktigt med blommor, pallkragsland, en damm osv. Vad tror du om liguster i växtzon 4?

Har kollat runt hos grannarna och det verkar vara häck som dom flesta har (några få har lågt staket.. vilket inte ser klokt ut när man bor där ute.. svårt att förklara.. men husen ligger nära vägen, en grusväg där vi som bor där inne rör oss, inte mycket annat folk).
Fågelvägen
Visst, en välväxt och skickligt klippt ligusterhäck ser väldigt vacker ut som bakgrund till perenner och solitära blommande buskar. Vad jag förstått så är det svårt att få en ligusterhäck jämn och tät hela vägen. Tid tar det också, flera år. Grannarna i vårt villaområde ser ut att kämpa fåfängt med glesa och sorgmodiga ligusterhäckar. Kanske era grannar är skickligare och kan ge goda råd. tummenupp.gif

Men eftersom ni bor mitt ute i naturen och antagligen har gott om plats - kunde inte en friväxande häck se bra ut? Dvs grupper av buskar som inte står riktigt i rad, t.ex. några pimpinellifolia-rosor med kort blomning men dekorativa nypon, några slånbärsbuskar, några kornellbuskar med röda grenar, bukettapel, syrener... Dvs vilka buskar ni själva gillar. De växer snabbare än ligustern och ni slipper det ständiga pysslet med häckklippning.
Alexander-VG-zon3
vintergrön Liguster klarar sig i Gävle utan problem.

problemet är ju att den tappar mer blad desto kyligare det blir. alltså i Gävle kommer den tappa bladen tidigare och vara helt kal under vintern. plus att det innan man får den vacker. så det finns ju bättre alt.

Bokhäck är ju fint och behåller oftast dom bruna bladen även på vintern. det kanske kan vara nåt alt?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon