|
jag har odlat under flera år popmajs och skulle vilja testa i år sockermajs och decorationsmajs. MEN läste nyss att man kan inte odla olika majssorter inom några 100 meters avstånd från varandra  Är det så känsligt med pollineringen ? Skulle det fungera om man har plantorna olika sidor av huset ? Hur har ni andra gjort ?
De är vindpollinerande, jag tror inte att det är så stort problem om man bara odlar mindre samlingar väl åtskilda.
ok, då vågar jag testa . Jag har odlat popmajsen i en grupp så jag gör likadant med dom andra!
Majs ska planteras i täta klungor för att pollinera sig själva. 10 meter från sista plantan är garanterat pollineringsfri. Odlar själv minimajs, popcornmajs och vanlig sockermajs i pallkragar. Det värsta som kan hända här, är väl att majsen inte blir fröäkta, men vem sparar kornen i sin egen odlade majs, när F1 fröna är såpass billiga som de är? Frukten blir i vilket fall som helst den som växer på plantan.
karlsdal
13-01-2009, 16:12
CITAT (MariaS @ 13-01-2009, 14:15)  Majs ska planteras i täta klungor för att pollinera sig själva. 10 meter från sista plantan är garanterat pollineringsfri. Odlar själv minimajs, popcornmajs och vanlig sockermajs i pallkragar. Det värsta som kan hända här, är väl att majsen inte blir fröäkta, men vem sparar kornen i sin egen odlade majs, när F1 fröna är såpass billiga som de är? Frukten blir i vilket fall som helst den som växer på plantan. Den som vill slippa lägga ut ett par kronor här och ett par kronor där  Fast då hade man ju inte köpt F1-frö till att börja med...
jag läste någonstans något skräckande om minst 100 meter mellan olika sorter... trodde att jag måste börja odla i smyg hos grannar
Eva 33c
15-01-2009, 18:38
När det gäller sk "supersöt" majs så ska man tydligen hålla avståndet 100m annars kan den bli försämrad smak. Här följer ett direkt citat från Runåbergs sida: " Supersöt majs, som innehåller dubbelt så mycket socker som vanlig majs, får inte blanda sina anlag med annan majs. Kolvarna blir då lätt hårda och oätliga. Min. avstånd 100 meter. " Så vill man odla den (och det kanske man vill, för den är verkligen god...) så får man avstå annan majsodling tydligen.
Det är väl just de rader jag läste  Jag vill nog ha min popmajs och decorationsmasj såg så vansinnigt decorativa ut, så dom måste jag bara ha ! Då får jag stryka sockermajsen.
CITAT (Eva 33c @ 15-01-2009, 18:38)  När det gäller sk "supersöt" majs så ska man tydligen hålla avståndet 100m annars kan den bli försämrad smak. Här följer ett direkt citat från Runåbergs sida: " Supersöt majs, som innehåller dubbelt så mycket socker som vanlig majs, får inte blanda sina anlag med annan majs. Kolvarna blir då lätt hårda och oätliga. Min. avstånd 100 meter. " Så vill man odla den (och det kanske man vill, för den är verkligen god...) så får man avstå annan majsodling tydligen. Jag odlar just den majsen och har läst just den informationen.... Mina majsplantor odlar jag som sagt i pallkragar. Pallkragarna är sen utplacerade med ca 10 meter emellan (ja majskragarna altså...) Sockermajsen är sen på ena sidan om växthuset medans minimajsen och popcornmajsen är på den andra sidan. Jag har ALDRIG märkt att det skulle vlivit skillnad i smak eller konsistens på någon av dem. Vinden ska ju ändå förflytta pollenet 10meter och runt växthuset i så fall.... Majsen pollineras ju faktiskt så, att hanblomman (översta) släpper sitt pollen till närmaste honblomma på nästa planta. Det är faktiskt inte alls ovanligt att jag bland 15 plantor, kan ha 2-3 plantor i utkanten av kragarna, som ALDRIG blivit pollinerade. Om nu pollenet inte ens klarar av att förflytta sig 20cm i en pallkrage, hur ska det då "flyga" 100 meter?!
Eva 33c
16-01-2009, 13:55
Observera att all sockermajs inte är sk "supersöt majs". Så visst kan man odla sockermajs utan problem, det är bara om man vill ha den supersöta (extra sweet) som man ska se upp. Jag tror att det står på påsarna om en sort räknas till de supersöta.
de som är sk supersöta majssorter har en speciell gen och därför kan det inte blandas med annan majs t.ex "double standard" som är en vanlig sockermajs kan man ju ha tillsmammans med popcorn och annan utan att det gör något, dvs om man inte har tänkt ta frö från plantorna , då måste man ha ett stort avstånd emellan.
Så du menar pumpan, att om jag inte tänker så fröer året efter så kan jag i princip odla vanlig sockermajs, popmajs och dec.majs i en och samma område , tätt intill varandra, om jag vill ?
Piccante
16-01-2009, 17:46
CITAT (pumpan @ 16-01-2009, 14:18)  de som är sk supersöta majssorter har en speciell gen och därför kan det inte blandas med annan majs t.ex "double standard" som är en vanlig sockermajs kan man ju ha tillsmammans med popcorn och annan utan att det gör något, dvs om man inte har tänkt ta frö från plantorna , då måste man ha ett stort avstånd emellan. Det normala är att pollen inte har någon större påverkan på fruktens/fröets/bärets smak för de generna kommer från moderplantan. Den majsen måste vara speciell. Hade varit intressant att läsa mer om den.
CITAT (katah @ 16-01-2009, 17:10)  Så du menar pumpan, att om jag inte tänker så fröer året efter så kan jag i princip odla vanlig sockermajs, popmajs och dec.majs i en och samma område , tätt intill varandra, om jag vill ? Ja, om du bara ska äta din majs och inte ta frö från dem så kan du ha olika sorter tillsammans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|