Hur fungerar detta emd vattenkristaller, skall man blanda dem i jorden med växten? vad har de för effekt: Om man sätter det på sticklingar får de rötter snabbare? Jag är väldigt dum på detta en vill lära mig
Lady Hamilton
13-01-2009, 14:48
Vatten kristaller använder man för att jorden skall hålla kvar fuktigheten längre, de skall alltså fungera som en typ av vatten reserv. Detta kan vara mycket användbart på sommaren i ex. amplar som snabbt torkar ut. Däremot kan vatten kristallerna bidra till att övervintrande växter "ruttnar" p g a fuktigheten i jorden ligger kvar. Så växter som varit planterade i "vattenkristalljord" bör man byta jord på innan man tar in dem för övervintring. Kristallerna kan man blanda ner i jorden där de sväller och bildar en "vattenreserv" men man kan även blöta upp kristallerna och bland ner i jorden vid samband med planteringen. Hur vattenkristaller fungerar vid rotning av sticklingar har jag ingen erfarenhet av. Däremot händer det att jag paketerar sticklingar med kristaller för att de skall hålla sig fuktiga när jag skickar dem med post (normalt brukar man ex.använda blött papper runt stammarna men kristallerna håller fukten längre)
Men jag tror inte att det har så stor betydelse för sticklingar, för dem är det viktigt med lucker dränerande jord. Det brukar också vara bra att sticka ner sticklingarna i kanten av krukan.
embees
14-01-2009, 13:18
Min erfarenhet av vattenkristaller är bara positiva. Har under flera sommrar använt mig av sådana i balkonglådorna, amplarna och terrasskrukorna. Speciellt i mindre krukor/lådor är jag nöjd med dem eftersom de inte torkar ut lika snabbt.
djur7
14-01-2009, 18:40
Tack för svaren nu vet jag lite mera
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.