|
Försöker mig på en liten efterlysning, en vild chansning men man vet aldrig..
Jag letar efter en äppelsort som växte på en ödetomt i Bromsten/Duvbo när jag var barn-tonåring, alltså för en sisådär 25 år sen. Jag tror inte att trädet finns kvar, tomten styckades senare av och bebyggdes med 2 nya hus.
Äpplena var mycket stora med vad jag minns gult/grönt ganska tunt skal. Jag var tonåring och gick i högstadiet när jag sist åt dessa gudomligt goda äpplen så minnet av storleken är inte ett barns intryck, de var verkligen extra stora. Har aldrig sett ett större äpple, och det var år efter år, inte bara enstaka stora äpplen. Formen minns jag inte riktigt men de var mer 'runda och bulliga', inte avlånga.
När äpplena var som godast sprutade saften när man bet en tugga och det var otroligt saftigt och gott. Äpplena var nog lite känsligt för stötar för fallfrukten hade ofta en brun stötskada och när man åt fallfrukten smakade det ibland lite 'smörigt'. Jag kommer inte ihåg om frukten blev mjölig med ålder men jag tror inte det.
Trädet var nog gammalt och var ganska högt med långa kala stammar nertill, frukten satt högt upp. Jag minns frukten som frisk, inget skorv, kanske en och annan fruktmask på sin höjd.
Nu undrar jag, finns detta äpple kvar? Vet någon vad sorten kan tänkas heta?
Helene
Kan det vara gravensteiner? Minns du när du började/slutade plocka frukten? Gravensteineräpplen är stora, ofta lite vaxiga (som ett fett) i skalet, kan vara helröda till gröna eller se ut som på bilden. Jag tycker de kan ätas från september men de är helt mogna i november-december.
Säger någon "stort äpple" så tänker jag också omedelbart på Gravensteiner, det är dessutom en av våra allra äldsta äppelsorter http://www.fruktogront.se/produkter/asp/a_..._mall.asp?ID=44 Gravensteiner brukar vara ganska syrliga och bjuda på bra tuggmotstånd, däremot så brukar de inte ha så speciellt tunnt skal vad jag vet? En annan äppelsort som kan ge stora äpplen (inte så stora som Gravensteiner men mera tunnskaliga) är ju Transparente Blanche, men det är ju ett ljust sommaräpple.
Jan af Lisö
22-09-2003, 15:24
Jag läste boken "100 älskade äpplen" och där beskrivs 3 olika äpplen som verkar stora: - Peasgood Nonesuch - Charles Ross - Alexander Kommer inte ihåg så mycket av beskrivningarna från boken, men det är kanske värt att titta, alternativt göra en sökning på webben. De två första var nog härdiga tom zon 2, så Duvbo är ju ett gränsfall. Peasgood Nonesuch finns på Julita (Katrineholmstrakten), så det är inte så långt från Stockholm att köra och besöka i äppeltider (dvs NU!!!!!). Alexander finns på Berianska, se http://www.karnhuset.com/genBergi.htmCharles Ross har jag inte hittat i närheten av Stockholm
Hejsan alla och tack för svaren. Det *kan* vara Gravensteiner och när jag läser om det både på nätet och i min äppelbok så stämmer faktiskt det mesta. I min bok står det dessutom om skalet att det är 'tunt, fett och glänsande'. När jag sa tunt menar jag i jämförelsevis, minnet kan ju spela mig ett spratt också. Vi 'pallade' dessa äpplen till och från skolan under hösten som jag minns det. Det var defintivt inga sommaräpplen eftersom skolan hade börjat och vi stannade till där åtskilliga veckor efter skolstarten. Efter att ha tittat på bilder av Charles Ross kan jag säga att det INTE är detta äpple. Återstår alltså att kika på Gravensteiner, Peasgood Nonesuch och Alexander. Jag bor nu på Södertörn (hej till Lisö från Sorunda  ) och har både Bergianska och Julita inom dagsutflykts-avstånd. Tror jag får göra några höstutflykter emellan studier och fågeljakter och kika. Får man provsmaka äpplen på dessa ställen också? Helene som har fått fruktfnatt
Javisst kan du besöka och smaka på Julita och Bergianska! Julita är ett underbart ställe för äpple, och får du tag i Håkan Svensson är han en av Sveriges bästa fruktkännare.
Kom på att Duvbo ju har en stor mängd gamla äppelträd kvar. I Pomologiska sällskapet (www.svepom.com) brukar vi träffas där. Kör förbi och titta om inte äppelträdet står kvar!
...för Gravensteiner kan ha både gul, grön och röd täckfärg, men de har inte särskilt tunt skal.
njelger
27-09-2003, 12:01
signe tillish? eller hur det stavas..stora äpplen med fett skal. från min barndom i västerås. dom blir ju "aldrig" röda utan gul-gröna..
Det har nyligen kommit ut en ny äppelbok från Prisma: Äpplen i Sverige som beskriver en hel radda sorter vanliga i Sverige. Ta o kika på boken! Hemma hade vi ett stort, saftigt höstäpple som heter Husmodern. Kika på det också!
Ann i Göteborg
27-09-2003, 21:45
Vi har ett äppleträd, ca 60 år gammalt av sort QUEEN - mycket stort och gott som växer mest på bredden och alltså inte blir avlångt. Kanske? *Skulle gått ut och fotat frukten nu, men det har visst blivit ganska mörkt...
Nu finns bild: QUEEN till höger och ett "normalstort" äpple (okänd mycket god sort som tyvärr pomologerna i Botan i visste vad det var) till vänster. Se i mitt Album som nyss skapades!
P.S. Hur får jag in bilden direkt i inlägget???
Titta på Husmodern också, de kan bli mycket stora. Jag beskar ett sådant häromdagen och äpplena föll som bomber!
Skalet är tunnare än Gravensteiner och mindre vaxigt. En sort som planterades oftare förr än nu, trots att det inte är särskilt härdigt (zongräns är 2).
Stora gulgröna äpplen, tunnt skal, känsligt för stötar - det låter bekant. Det påminner mig om äpplen som var vanliga i Söderhamn när jag växte upp där. Jag har för mig att man pratade om "transparang" - borde väl vara Transparente Blanche - men jag är inte säker på om det handlade om just de äpplena jag minns.
Ja, många brukar minnas Transparente Blanches åsar över frukten, en kant som om det vore gjutet. Lite avlångt är ju det äpplet ofta också. Och urgott strax när det mognar i augusti, sedan mjöligt efter bara ett par veckor. Lite större än många andra äpplen är det, men inte så stora som Gravensteiner, Queen och Husmodern.
När du säger det, Cilla, så kommer jag ihåg de där åsarna på frukten och att de var lite avlånga. Och det senare betyder att det inte är Transparente som Hepe är ute efter.
Tänker omedelbart å Signe Tillisch för de blir enormt stora, MEN de angrips lätt av något och är ofta skorviga på skalen. Min mormor hade ett stort äpple som hette Säfstaholm, men jag tror det skiftade lite i rött.
Ann i Göteborg
29-09-2003, 19:46
Hej
Nu kan du se QUEEN-äpplet i mitt fotoalbum!
CITAT (Ann i Göteborg @ 29-09-2003, 20:46) Hej
Nu kan du se QUEEN-äpplet i mitt fotoalbum! Jaaaa!! Så som bilden på Queen kommer jag ihåg frukten, dock minns jag inte att de hade någon rodnad. Minnet kan dock spela mig ett spratt förstås, vi var mest intresserade av att hitta det största äpplet för året och att mumsa i oss  Transparent Blanche är ett jättegott äpple men varken form eller smak stämmer riktigt. Nu har jag även provsmakat Gravensteiner och mmmm, smaskigt och *ganska* likt men inte riktigt rätt tror jag. Skalet är lite för fett (vaxigt?), smaken stämmer inte helt, och även om frukten är stor så var min barndoms äpplen ett snäpp större. Signe Tillish vill jag minnas har ett fett skal men jag ska provsmaka och provsniffa och se på frukten. Nu undrar jag, hur smakar Husmodern och Queen? Jag har inte heller lyckat hitta en bild på Husmodern. Hela helgen gick åt till jakt och jaktprov så några äpplen blev det inte för mig även om Julita hägrade inte alltför långtifrån Brunnsholm där jag var på söndagen. Jag ska verkligen försöka ta mig tid att åka och kika denna vecka eller kommande helg innan äppelsäsongen är över. Tack alla för förslag och hjälp! En sak är säker, det är fantastiskt vad med äppelsorter det finns och oavsett om jag hittar 'mitt' äpple eller inte så ska jag försöka plantera några äppelträd med smaskiga lite ovanliga sorter som är värda att bevaras. Fröstam verkar bra då, tror jag, så de får leva länge. Helene
Så här står det i NGBs CD-pomologi om smaken på Husmoder: Söt, något syrlig smak med svag men ganska behaglig arom.
Det är ett mycket saftigt äpple som det skvätter om när man äter. För mig är det lite av "uräpplet" eller "basäpplet". Jag beskär några sådana träd och gillar växtsättet också (min äppelsmak blir också färgad av det).
Nu har jag varit på bokhandeln och smygläst äppelboken som någon nämde innan *rodnar lite*. Jag bara kikade snabbt på de föreslagna äpplena och Husmodern är en het kandidat!
Jag hade inte slantar med mig till boken men helt klart en bok som jag tänker köpa, den fanns på rea (300nånting) och det tycker jag är ett vettigt pris för en sån tjock äppelbibel. Annars lever jag efter devisen att 'det finns på nätet' när det gäller fakta men någon rejäl sida med gamla och nya äppelsorter har jag inte hittat. Hmm, om jag hade material skulle jag göra ett databasdrivet sökbart äppel-lexikon på webben, så det så!
Ann i Göteborg
01-10-2003, 16:13
Hej igen
Jag fick senaste numret av Hemträdgården idag och där beskriver Görel Kristina Näslund smaken på¨QUEEN så här: "Köttet är vitt, mört, saftigt och något syrligt." Jag håller nog med.
njelger
01-10-2003, 20:29
läser nån de andra inläggen innan ni svarar? verkar inte så.
Jan af Lisö
17-06-2005, 14:16
Råkade komma förbi denna gamla tråd och kan inte låta bli att undra: Vilket äpple var det ??
Hepe (Helena), är du kvar ??
Någon aning om i vilken zon dessa stora äpplen klarar sig? Alltid roligt med stora frukter! (iofs har jag lovat min sambo att jag inte ska plantera flera fruktträd men vissa måste man ju bara ha).
Jag vet ett träd som ger sådana äpplen som du beskriver. Tyvärr vet inte jag heller vad sorten heter. Vi hade ett sånt träd i mitt barndomshem. Trädet är jättestort och finns kvar ännu i Trosa. Jag har för mej att det har något fransk namn. Jag får återkomma i höst, det brukar ju finnas tillfällen till sortbestämning när frukterna är mogna.
Nu har jag gjort lite efterforskningar på detta. Den sort jag tänker på heter Peasgood och är ursprungligen från England. Sorten blir jättestor. Jag sökte lite på Google men hittade ingen bra beskrivning. Ingen vanlig sort numera.
CITAT (Jan af Lisö @ 17-06-2005, 15:16) Råkade komma förbi denna gamla tråd och kan inte låta bli att undra: Vilket äpple var det ??
Hepe (Helena), är du kvar ?? Jaaadå. Jag är kvar men senfärdig  . Jag har beställt ett Queen, var svårt att hitta ympris och jag var lite sent ute men till nästa vår ska det ympas. Jag har nu smaskat på diverse stora äpplen, Husmodern tycker jag faktiskt smakar likt men äpplena är liksom lite för regelbundna i formen för att vara rätt. Peasegood tuggade jag på idag och de var väldigt goda men lite för fasta i köttet, kanske när de får mogna lite? KAN vara rätt sort. Jag ska defintivt skaffa Husmodern, kanske är det rätt äpple men hursom, jag gillar storleken och smaken. Peasgood Nonsuch står också på önskelistan. Jag tror jag får skaffa ett träd på normal grundstam och ympa in stora äpplesorter på det, sedan kan jag mumsa och fundera på vilken sort som är 'mitt' äpple Helene
Powerowic
14-10-2005, 09:37
vad räknas som stora äpplen
Katarina H
14-10-2005, 19:16
Utan att ha läst alla som du fått så vill jag tipsa dig om att Ica med flera säljer svenska äpplen sedan en tid tillbaka. På min Ica säljer de exvis Gravensteiner och den är jättegod och jättestor!
CITAT (Nina H @ 29-09-2003, 19:39) Tänker omedelbart å Signe Tillisch för de blir enormt stora, MEN de angrips lätt av något och är ofta skorviga på skalen. Min mormor hade ett stort äpple som hette Säfstaholm, men jag tror det skiftade lite i rött. Ja, det gör jag också! Signe T. hade vi i när jag var barn! Som jag kommer ihåg dem var de jättestora och goda och saftiga och "feta" i skalet. Ljusgröna i färgen och markerade åsar. Trädet bar inte så mycket frukt så det var fest när man fick smaka på de äpplena! Jag har, som vuxen, köpt S.T. äpplen i affären men blivit grymt besviken! Inte alls min barndomssmak! Säfstaholm fanns också i min barndomsträdgård liksom nu i min egen! Mina blir inte så jättestora och blir (i år iaf) ganska röda.
Åsa, mälardalen zon 2
14-10-2005, 23:04
Smaken på äpplen kan variera beroende på vart de växer. Jag har provat Åkerö odlat i skåne och de var inte alls lika goda som de Åkerö som odlas här uppe. Med vissa sorter är det bäst att låta dem odlas i det område de ursprungligen kom ifrån ifall man vill ha den "rätta" smaken.
Powerowic
17-10-2005, 12:14
stora äpplen så hittade jag ett som vägde 200 g och vi hade flera gråpäron som vägde 85-95 gram ovanligt eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|