Full version: fuktade jordytan?
Agneta z5-6
Många skriver om frösådd som flyttas utomhus att :fuktade jordytan, vad menas? skall man bara fukta ytan litegrann eftersom man skottar snö över eller vattna igenom krukan ordentligt??????
Kajsa i Arvika
Jag ställer mina jordfyllda krukor på en bricka och fyller på vatten underifrån.. Låter dem stå över natten så att de får dra åt sej och sår sedan nästa dag.. Ytterligare vattning behövs knappast.. krukorna får sedan stå inne ytterligare ett dygn och sedan ställer jag ut alltihop.. yes.gif
Anki V
Jag fuktar rätt ordentligt...några kraftiga sprut med blomsprutan brukar det bli men det blir absolut inte blött sedan sätter jag plast över sådden innan jag ställer ut den.

Jag litar inte på snötäcket här. Ena dagen är det 17 grader kallt andra är det 5 grader varmt och vatten porlar i dikena. Så brukar vintrarna normalt vara här i Sundsvall nu för tiden och står sådden utan täcke är det risk att den torkar.

/Anki
Eva 33c
Och jag gör ungefär som Kajsa, med den skillnaden att jag sår först och ställer krukorna på ett fat med vatten sen. När jag ser att jordytan mörknat vet jag att vattnet dragit genom hela krukan nerifrån då tar jag upp dem.
Så man kan göra lite olika, det gäller att hitta sin egen melodi. smile.gif
Agneta z5-6
blomma.gif Niger och bockar,vilka snabba svar.TOPPEN
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon